KURSPLAN
Evidensbasering inom hälsa och välfärd, 7,5 högskolepoäng
Evidence in Health and Welfare, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2025
Kurskod: | HEIS25 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2014-12-08 |
Reviderad av: | Utbildningsrådet 2022-04-12 |
Gäller fr.o.m.: | 2023-08-28 |
Version: | 3 |
Diarienummer: | Kursplanen ges inom HHJs samtliga magisterprogram med start HT-15. Ansvarig för sammanställning av underlag till kursplan har varit Sofi Fristedt, AFR, HHJ. |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | OM1
|
Fördjupning: | A1F
|
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva och kritiskt granska metoden systematisk litteraturöversikt
- diskutera implikationer av evidensbaserad kunskap för hälsa och välfärd.
Färdighet och förmåga
- tillämpa metoden systematisk litteraturöversikt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska och värdera den egna insatsen samt identifiera vad som behöver utvecklas gällande eget vetenskapligt arbetssätt och egen vetenskaplig argumentationsförmåga.
Innehåll
- begrepp inom hälsa och välfärd
- utveckling av evidensfrågor
- systematisk litteratursökning
- kritisk granskning och värdering av vetenskaplig litteratur
- implikationer för hälsa och välfärd
Undervisningsformer
Kursen genomförs webbaserat i form av föreläsningar, diskussion och seminarier.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Kandidatexamen inom hälso- och sjukvårdsområdet alternativt socialt arbete, om minst 180 hp inklusive ett avslutat examensarbete om minst 15 hp samt genomgången kurs på avancerad nivå i vetenskapsteori och vetenskaplig metodik omfattande minst 15 hp eller motsvarande.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av en systematisk litteraturöversikt (bestående av en skriftlig par- eller grupprapport samt deltagande i ett seminarium med muntlig kritisk granskning av litteratur), kritisk granskning av en systematisk litteraturöversikt (bestående av en individuell skriftlig opposition av andra studenters rapport) samt reflektion av eget lärande och egna lärandebehov (bestående av en individuell skriftlig reflektionsrapport).
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Systematisk litteraturöversikt | 5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Kritisk granskning av en systematisk litteraturöversikt | 1,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Reflektion av eget lärande och egna lärande behov | 1 hp | U/G |
Övrigt
Kursen kan ingå i en magister- eller masterexamen inom huvudområdena arbetsterapi, biomedicinsklaboratorievetenskap, gerontologi, kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd, oral hälsovetenskap, omvårdnad, ortopedteknik, radiografi och socialt arbete.
Kurslitteratur
Aveyard, H. (2019). Doing a literature review in health and social care: a practical guide (4th ed.). Open University Press.
Forsberg, C., & Wengström, Y. (2016). Att göra systematiska litteraturstudier: Värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning (4:e utg.). Natur och Kultur.
Hoffman, T. Bennett, S., & Del Mar, C.B. (2017). Evidence-based practice across the health professions (3rd ed.). Elsevier.
Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU). (2017). Utvärdering av metoder i hälso- och sjukvården. SBU.
Willman, A., Bahtsevani, C., Nilsson, R., & Sandström, B. (2016). Evidensbaserad omvårdnad – en bro mellan forskning och kliniska verksamhet. Studentlitteratur.
Tillkommer vetenskaplig litteratur och SBU-rapporter. Senaste upplagan av kurslitteraturen ska användas.