KURSPLAN
Ekokardiografi, 7,5 högskolepoäng
Echocardiography, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2020
Kurskod: | HEKN17 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2016-04-18 |
Reviderad av: | Avdelningschef 2019-11-28 |
Gäller fr.o.m.: | 2020-01-20 |
Version: | 2 |
Diarienummer: | Avdelningen för naturvetenskap och biomedicin |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Medicinska området
|
Ämnesgrupp: | BL1
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Biomedicinsk laboratorievetenskap |
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten, inom områdena nedan, kunna;
Kunskap och förståelse
- redogöra för hjärtats anatomi och fysiologi utifrån den ekokardiografiska bilden
- redogöra för metoden transthorakal ekokardiografi
- beskriva metoden transesofagal ekokardiografi och andra avancerade metoder
- redogöra för patientomhändertagandet vid ekokardiografi.
Färdighet och förmåga
- självständigt planera och utföra transthorakal ekokardiografi
- under handledning planera och utföra mer avancerade undersökningar inom ekokardiografi
- assistera vid transesofagal ekokardiografi
- kommunicera med och informera patienter, anhöriga och personal i samband med ekokardiografiundersökningen
- under handledning hantera läkemedel enligt gällande förordningar.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- ha förståelse för hur professionens och egna värderingar och förhållningssätt påverkar undersökningssituationen inklusive HBTQ-perspektivet
- praktisera omvårdnad utifrån den biomedicinska analytikerns yrkesetiska kod och patientens behov.
Innehåll
- aktuell forskning inom området
- ekokardiografiska undersökningsmetoder hos barn och vuxna
- handhavande av medicinteknisk utrustning
- läkemedelshantering
- patientomhändertagande relaterat till undersökningsmetodiken
- professionellt förhållningssätt
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, demonstrationer och verksamhetsförlagd utbildning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt genomgångna kurser om 61,5 hp inom huvudområdet biomedicinsk laboratorievetenskap varav 54 hp avslutade (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av en individuell skriftlig tentamen, en poster och seminarium samt verksamhetsförlagd utbildning där handledarens skriftliga bedömning utgör ett underlag för examination.
Kursen examineras av universitetsadjunkt.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination1 | 4,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Verksamhetsförlagd utbildning | 3 hp | U/G |
1 Bestämmer kursens slutbetyg vilket utfärdas först när samtliga moment godkänts.
Övrigt
Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid verksamhetsförlagd utbildning och seminarier.
Tillfälligt avbrytande av verksamhetsförlagda studier
Hälsohögskolan får avbryta en students medverkan i verksamhetsförlagd utbildning eller annan praktisk verksamhet under pågående kurs om en student visar grov olämplighet/ oskicklighet när han/hon tillämpat sina färdigheter på människor. En student vars verksamhetsförlagda utbildning eller annan praktisk verksamhet har avbrutits på grund av grov olämplighet/
oskicklighet får inte delta i kursen på nytt innan kursansvarig eller examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som behövs. I samband med beslut om avbrytande ska i beslutet anges på vilka grunder avbrottet är baserat. Efter beslutet ska även en individuell plan fastställas för studenten i vilken ska framgå vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan räkna med, hur kontrollen ska gå till, när den första kontrollen ska äga rum och när eventuella nya kontroller får äga rum.
Kurslitteratur
Jonson, B., & Wollmer, P. (2011). Klinisk fysiologi: med nuklearmedicin och klinisk neurofysiologi. Stockholm: Liber AB.
Olsson, A. (2011). Ekokardiografi. Stockholm: TrycksakSpecialisten.
Ramrakha, P., & Hill, J. (2012). Oxford Handbook of Cardiology. New York: Oxford University Press.
Sunnegårdh, J. (2014). Barnkardiologi: En översikt. Lund: Studentlitteratur.
Vetenskapliga artiklar tillkommer.
Senaste upplagan av litteraturen ska användas.