KURSPLAN
Evidensbasering inom klinisk diagnostik, 7,5 högskolepoäng
Evidence base of Clinical Diagnosis, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2024
Kurskod: | HEKS24 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2024-03-26 |
Gäller fr.o.m.: | 2024-08-26 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Medicinska området
|
Ämnesgrupp: | BL1
|
Fördjupning: | A1F
|
Huvudområde: | Biomedicinsk laboratorievetenskap, Radiografi |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för evidenspyramidens hierarki och dess olika nivåer
- redogöra för metoden systematisk litteraturöversikt
- diskutera implikationer av evidensbaserad kunskap inom området klinisk diagnostik.
Färdighet och förmåga
- tillämpa metoden systematisk litteraturöversikt
- kritiskt granska och diskutera systematiska litteraturstudier.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska och värdera den egna insatsen samt identifiera vad som behöver utvecklas gällande eget vetenskapligt arbetssätt och egen vetenskaplig argumentationsförmåga.
Innehåll
- evidenspyramiden
- begrepp inom hälsa och välfärd och diagnostikens roll inom hälso- och sjukvård
- utveckling av evidensfrågor
- systematisk litteratursökning
- kritisk granskning och värdering av vetenskaplig litteratur
- implikationer för hälsa och välfärd/klinisk diagnostik
Undervisningsformer
Kursen genomförs webbaserat i form av föreläsningar, diskussioner och seminarier.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt högskoleexamen omfattande minst 180 hp inom något av följande huvudområde; vård, arbetsterapi, biomedicinsk laboratorievetenskap, ortopedteknik, radiografi, alt. oral hälsovetenskap eller motsvarande, inklusive ett avslutat examensarbete om minst 15 hp. Genomgången kurs på avancerad nivå inom vetenskapsteori, 7,5 hp eller Kvalitetssäkring inom klinisk diagnostik, 7.5 hp eller motsvarande kunskaper.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av en systematisk litteraturöversikt (bestående av en skriftlig par- eller grupprapport samt deltagande i ett seminarium med muntlig kritisk granskning av litteratur), kritisk granskning av systematiska litteraturöversikter samt reflektion av eget lärande och egna lärandebehov.
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Systematisk litteraturöversikt | 5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Kritisk granskning av systematiska litteraturöversikter | 1,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Individuell reflektion | 1 hp | U/G |
Kurslitteratur
Aveyard, H. (2019). Doing a literature review in health and social care: a practical guide (4th ed.). Open University Press.
Forsberg, C., & Wengström, Y. (2016). Att göra systematiska litteraturstudier: Värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning (4:e utg.). Natur och Kultur.
Hoffman, T. Bennett, S., & Del Mar, C.B. (2017). Evidence-based practice across the health professions (3rd ed.). Elsevier.
Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU). (2017). Utvärdering av metoder i hälso- och sjukvården. SBU.
Willman, A., Bahtsevani, C., Nilsson, R., & Sandström, B. (2016). Evidensbaserad omvårdnad – en bro mellan forskning och kliniska verksamhet. Studentlitteratur.
Tillkommer vetenskapliga artiklar och SBU-rapporter. Senaste upplagan av kurslitteraturen ska användas.