KURSPLAN
Arbetsterapi och existentiell hälsa, 4,5 högskolepoäng
Occupational Therapy and Existential Health, 4.5 credits
Kursplan för studenter höst 2020
Kurskod: | HEXN10 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2018-09-18 |
Reviderad av: | Ordförande 2020-03-17 |
Gäller fr.o.m.: | 2020-08-24 |
Version: | 2 |
Diarienummer: | Avdelningen för rehabilitering |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | TR1
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Arbetsterapi |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- kunna redogöra för olika definitioner av centrala begrepp inom existentiell hälsa
- identifiera och beskriva hur existentiell kan inverka på delaktighet i aktivitet.
Färdighet och förmåga
- diskutera egen och andras upplevda hälsa i relation till centrala begrepp inom existentiell hälsa
- diskutera aktiviteters värde i relation till existentiell hälsa
- diskutera arbetsterapeutiska åtgärder i reklation till existentiell hälsa.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över olika definitioner av centrala begrepp inom existentiellt hälsa relaterad till arbetsterapi
- reflektera över den egna medvetenheten om den existentiella hälsans betydelse i arbetet som arbetsterapeut.
Innehåll
- den existentiella dimensionen av hälsa
- grundläggande teorier och definitioner av hälsobegreppet
- diskussion och reflektion över egen existentiell hälsa
- arbete med existentiella frågor som arbetsterapeut
Undervisningsformer
Kursen genomförs som distanskurs via nätet i form av inspelade föreläsningar och självstudier.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet och avslutade kurser motsvarande 60 hp från kurserna Arbetsterapi i yrke och forskning 30 hp, Aktivitet och utveckling genom hela livet 30 hp och/eller Arbetsterapi och aktivitetsproblem vid funktionsnedsättning och sjukdom 30 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.
Kursen examineras i form av aktivt deltagande i workshops och seminarier samt en individuell skriftlig reflektionsuppgift.
Kursen examineras av universitetsadjunkt.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Workshop och seminarier | 3 hp | U/G |
Reflektionsuppgift | 1,5 hp | U/G |
Kurslitteratur
Arlebrink, J. (2012). Existentiella frågor - inom vård och omsorg. Lund, Sverige: Studentlitteratur.
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.
Vetenskapliga artiklar och annat instuderingsmaterial tillkommer.