KURSPLAN
Förbättringsledning och projektplanering som stöd för kvalitetsförbättring inom hälso- och välfärds organisationer, 7,5 högskolepoäng
Improvement Leadership and Project Planning to Support Quality Improvement in Health and Welfare Organizations, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2024
Kurskod: | HFKS22 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2021-11-15 |
Gäller fr.o.m.: | 2022-01-31 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | Jönköping Academy |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | HS1
|
Fördjupning: | A1F
|
Huvudområde: | Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra ingående för projektarbetsformens karaktäristika, fördelar och begränsningar samt jämföra traditionell projektledning med agil projektledning
- förklara och visa förståelse för likheter och skillnader mellan rollerna som projektledare, förbättringsledare, facilitator och coach i syfte att stödja förbättringsarbete
- visa ingående förståelse för mötesteknik, gruppdynamik och förändringspsykologi
- förklara möjligheter och begränsningar kring hur förbättringsarbetet förankras och blir hållbart i organisationer över tid.
Färdighet och förmåga
- utforma, presentera, förankra och kritiskt granska projektplaner och integrera professionell kunskap samt förbättringskunskap
- planera, genomföra och leda effektiva arbetsmöten i samband med förbättringsarbete
- identifiera intressenter, framgångsfaktorer och hinder samt föreslå lämpliga sätt att hantera detta i förbättringsarbete
- föreslå och tillämpa angreppssätt för att underlätta förbättringsarbete i multiprofessionella organisationer inom vård, omsorg och socialt arbete.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- relatera sitt professionella agerande till värdegrunder för vård, omsorg och socialt arbete med fokus på värdeskapande och värdighet för patienter/brukare
- värdera och reflektera över sitt eget ledarskap och förhålla sig till individers och professionella arbetsgruppers reaktioner vid förbättringsarbeten
- identifiera eget behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin kompetensutveckling.
Innehåll
- projektledning, inklusive intressentanalys, kommunikationsplan, riskanalys, tidsplanering, gruppdynamik och förändringspsykologi
- mötesteknik
- olika roller och angreppssätt för att driva och stödja förbättringsarbete i vård, omsorg och socialt arbete
Undervisningsformer
Kursen tillämpar blandad lärform (blended learning), där campusträffar kombineras med webbaserade moment.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade obligatoriska kurser inom programmet för Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa, vård och omsorg: Drivkrafter och inspirationskällor för förbättringsarbete 5 hp, Förbättringskunskap I, 5 hp, Patientens/brukarens perspektiv, 5 hp samt genomgång av följande kurser: Systemtänkande; organisering, ledning och styrning av omsorg samt hälso- och sjukvård, 10 hp och Förbättringskunskap II, 5 hp eller motsvarande.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras genom
- en individuell skriftlig rapport av planering, genomförande och utvärdering av ett arbetsmöte
- en individuell muntlig och skriftlig presentation, samt opposition, av en projektplan för kommande praktikprojekt
- aktivt deltagande i webbaserade diskussionsforum
- presentation av skiss för projektplan samt aktivt deltagande i praktikråd.
I samråd med examinator kan projektplanen genomföras parvis.
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell skriftlig rapport, arbetsmöte | 1 hp | U/G |
Skriftlig examinationsuppgift, projektplan | 4 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Muntlig presentation av projektplan | 0,5 hp | U/G |
Opposition på kurskamrats projektplan | 0,5 hp | U/G |
Aktivt bidragande i webbaserade diskussionsforum samt praktikråd | 1,5 hp | U/G |
Övrigt
Kursen är en obligatorisk del av Masterprogrammet för kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa, vård och omsorg.
Kurslitteratur
Gjerde, S. (2012). Coaching: vad, varför, hur. Studentlitteratur.
Gustavsson, T. (2020). Agil projektledning. Sanoma Utbildning.
Tonnquist, B. (2018). Projektledning + Övningsbok. Bonnier.
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.
Vetenskapliga artiklar kan tillkomma.