KURSPLAN
Förbättringsvetenskap: teori och metod, 3,8 högskolepoäng
Improvement Research: Theory and Method, 3.8 credits
Kursplan för studenter vår 2024
Kurskod: | HFTS22 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2021-11-15 |
Gäller fr.o.m.: | 2022-03-28 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | Jönköping Academy |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | HS1
|
Fördjupning: | A1F
|
Huvudområde: | Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för och förstå forskningsmetodik relevant för förbättringsvetenskapen.
Färdighet och förmåga
- relatera förbättringsvetenskapens vetenskapsteori till andra vetenskapsteoretiska synsätt
- tillämpa kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder såväl som mixed methods
- välja relevanta datainsamlings- och analysmetoder utifrån specifika forskningsfrågor
- påvisa vad som utmärker validitet och reliabilitet i kvantitativa studier samt tillförlitlighet och trovärdighet i kvalitativa studier
- tillämpa etiska krav som ställs på forskning.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa insikt om förbättringsvetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och praktisk nytta samt människors ansvar för hur vetenskapen används
- visa förmåga att göra forskningsetiska bedömningar.
Innehåll
- olika forskningsansatser inom förbättringsvetenskapen; kvalitativa, kvantitativa metoder samt mixed methods
- datainsamlings- och analysmetoder utifrån förbättringsvetenskapen
- tillförlitlighet i forskningsprocessen
- forskningsetiska överväganden
- att skriva en forskningsplan
Undervisningsformer
Kursen tillämpar blandad lärform (blended learning), där campusträffar kombineras med webbaserade moment.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt genomgångna kurser Förbättringskunskap I, 5 hp, Drivkrafter och inspirationskällor för förbättringsarbete, 5 hp, Patientens/brukarens perspektiv, 5 hp, Förbättringskunskap II, 5 hp och Systemtänkande: organisering, ledning och styrning av omsorg, 10 hp, Kvalitet, mätning och lärande, 7,5 hp, valbar kurs 7,5 hp. Projektplanering, 7,5 hp samt informationens roll i förbättringsarbete inom hälsa och välfärd, 3,7 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av:
- en skriftlig individuell inlämningsuppgift
- aktivt bidragande vid gruppdiskussion på webbplattform.
Kursen examineras av lektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell skriftlig inlämning | 3 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Aktivt bidragande i webbaserade diskussionsforum | 0,8 hp | U/G |
Kurslitteratur
Sohlberg, P. & Sohlberg, BM. (2019). Kunskapens former. Vetenskapsteori, forskningsmetod och forskningsetik. Liber.
Henricson, M. (Red.). (2017). Vetenskaplig teori och metod. Från idé till examination inom omvårdnad. Studentlitteratur.
Eller
Byrman, A. (2018). Samhällsvetenskapliga metoder. Liber
Senast upplagan av kurslitteraturen skall användas.
Ytterligare litteratur tillkommer utifrån vald forskningsansats samt vetenskapliga artiklar.