KURSPLAN
Hälsofrämjande omvårdnad med barn och ungdomar - verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 högskolepoäng
Health Promotion in Nursing with Children and Adolescents - Clinical Placement, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: HFVS27
Fastställd av: Utbildningsrådet 2016-10-17
Reviderad av: Utbildningschef 2017-09-20
Gäller fr.o.m.: 2018-04-02
Version: 2
Diarienummer:2017/3582 (313) Avdelningen för omvårdnad
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Utbildningsområde: Vård
Ämnesgrupp: OM1
Fördjupning: A1F
Huvudområde: Omvårdnad

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

- hälsofrämjande och förebyggande omvårdnadsarbete med barn och ungdom
- barn- och skolhälsovårdens organisation och arbetssätt
- hälsobesök, hälsosamtal och vaccinationsverksamhet
- kliniska bedömningar och beslutsfattande
- metoder för ett kritiskt reflekterande förhållningsätt i vårdandet

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av seminarier/gruppdiskussioner och verksamhetsförlagd utbildning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt kandidatexamen i omvårdnad eller sjuksköterskeexamen om 180 hp inkl. ett avslutat examensarbete om minst 15 hp eller motsvarande och svensk legitimation som sjuksköterska. Dessutom krävs ett års yrkeserfarenhet som sjuksköterska. Dessutom krävs genomgången kurs i Hälsofrämjande omvårdnad med barn och ungdomar, 7,5 hp (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.

Kursen examineras genom en individuell inlämningsuppgift som redovisas vid ett seminarium.
Som underlag för examinationen ingår även handledarens bedömning av studenten i de verksamhetsförlagda studierna.
Kursen examineras av universitetslektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination7,5 hpU/G

Övrigt

Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid seminarium och lägst 175 timmar på verksamhetsförlagd studieplats.

Tillfälligt avbrytande av verksamhetsförlagda studier
Hälsohögskolan får avbryta en students medverkan i verksamhetsförlagd utbildning eller annan praktisk verksamhet under pågående kurs om en student visar grov olämplighet/oskicklighet när han/hon tillämpat sina färdigheter på människor. En student vars verksamhetsförlagda utbildning eller annan praktisk verksamhet har avbrutits på grund av grov olämplighet/oskicklig-
het får inte delta i kursen på nytt innan kursansvarig eller examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som behövs. I samband med beslut om avbrytande ska i beslutet anges på vilka grunder avbrottet är baserat. Efter beslutet ska även en individuell plan fastställas för studenten i vilken ska framgå vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan räkna med, hur kontrollen ska gå till, när den första kontrollen ska äga rum och när eventuella nya kontroller får äga rum.

Kurslitteratur

Berg Kelly, K. (2014). Ungdomars hälsa. Lund: Studentlitteratur.

Berglund, M & Ekeberg, M. (2015). Reflektion i lärande och vård – en utmaning för sjuksköterskan. Lund: Studentlitteratur.

Clausson, E., & Morberg, S. (Red.). (2012). Skolsköterskans hälsofrämjande arbete. Lund: Studentlitteratur.

Hwang, P. & Nilsson, B. (2011). Utvecklingspsykologi. Stockholm: Natur och Kultur.

Magnusson, M., Hagelin, E., Sundelin, C., & Blennov, M. (2016). Barnhälsovård - att främja barns hälsa. Stockholm: Liber.

Söderbäck, M. (Red.) (2014). Kommunikation med barn och unga i vården. Stockholm: Liber.

Tamm, M (2012). Psykosociala teorier vid hälsa och sjukdom. Lund: Studentlitteratur.

Wiklund-Gustin, L., & Bergbom, I. (2017). Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur.

Vetenskapliga artiklar och referenslitteratur tillkommer.

Senaste upplaga av kurslitteraturen skall användas.