KURSPLAN
God och nära vård för ett hållbart samhälle, 7,5 högskolepoäng
Good Quality, Local Health Care for a Sustainable Society, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2025
Kurskod: HGNR22
Fastställd av: Utbildningsrådet 2022-01-11
Gäller fr.o.m.: 2022-08-29
Version: 1
Diarienummer:Avdelningen för omvårdnad
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Utbildningsområde: Vård
Ämnesgrupp: OM1
Fördjupning: A1F
Huvudområde: Omvårdnad

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områden nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

- bemötande i mötet med patient, närstående och familj i den goda och nära vården
- epidemiologiska begrepp och metoder
- etik i förhållande till distriktssköterskans profession och i mötet med patient, närstående och familj
- folkhälsa
- god och nära vård
- hållbar utveckling (tex. ekonomiska, ekologiska och sociala faktorer)
- hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande arbete
- hälsa (existentiell, sexuell, fysisk, psykisk och social hälsa)
- jämlik och jämställd vård
- kommunikation med patient, närstående och familj
- levnadsvanor och livsstilsförändringar
- miljön perspektivet utifrån hållbar utveckling
- motiverande samtal
- partnerskap
- personcentrerade omvårdnad (patient, närstående, familj)
- redskap för reflektion och självvärdering av tillägnad kunskap
- socio-ekonomi
- teamsamverkan
- utsatthet hos vuxna och äldre
- våld i nära relationer

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av seminarier och föreläsningar.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt kandidatexamen i omvårdnad eller sjuksköterskeexamen om 180 hp inkl. ett avslutat examensarbete om minst 15 hp och avslutade kurser i Omvårdnad inom specialistsjuksköterskans ansvarsområde 7,5 hp och Hälsofrämjande omvårdnad hos barn och ungdom 7,5 hp eller motsvarande och svensk legitimation som sjuksköterska. Dessutom krävs ett års yrkeserfarenhet som sjuksköterska.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Kursen examineras i form av individuell skriftlig tentamen, seminarier samt inlämningsuppgifter.

Kursen examineras av lektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig tentamen3 hpA/B/C/D/E/FX/F
Seminarier2,5 hpU/G
Inlämningsuppgifter2 hpU/G

Kurslitteratur

Anåker, A. (2020). Hållbar vård. Klimatet och hälsan. Studentlitteratur.

Dahlberg, K., & Ekman, I. (2017). Vägen till patientens värld och
personcentrerad vård: att bli lyssnad på och förstådd. Liber.

Dahlborg-Lyckhage, E., Lyckhage, G., & Tengelin, E. (2015). Jämlik vård: normmedvetna perspektiv. Studentlitteratur.

Edberg, A.K., Ehrenberg, A., Wijk, H., & Öhlén, J. (Red.). (2021).
Omvårdnad på avancerad nivå – kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområde.
Studentlitteratur.

Fossum, B. (2019). Kommunikation - Samtal och bemötande i vården. (3.
uppl.). Studentlitteratur.

Hertting, A., & Kristenson, M. (Red.). (2012). Hälsofrämjande möten. Från
barnhälsovård till palliativ vård. Studentlitteratur.

Miller WR, & Rollnick S. (2013). Motiverande samtal: Att hjälpa människor till
förändring. Natur Kultur Akademisk.

Sandman L, & Kjellström S. (2018). Etikboken, Etik för vårdande yrken. Studentlitteratur.

SOU: 2020:19. (2020). God och nära vård En reform för ett hållbart hälso- och sjukvårdssystem. Statens Offentliga utredningar.

Wiklund Gustin, L., & Bergbom, I. (Red.). (2017). Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik. Studentlitteratur.


Tillkommer lagar, författningar samt vetenskapliga artiklar.

Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas