KURSPLAN
God och nära vård för ett hållbart samhälle, 7,5 högskolepoäng
Good Quality, Local Health Care for a Sustainable Society, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2025
Kurskod: | HGNR22 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2022-01-11 |
Gäller fr.o.m.: | 2022-08-29 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | Avdelningen för omvårdnad |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | OM1
|
Fördjupning: | A1F
|
Huvudområde: | Omvårdnad |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områden nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för grundläggande folkhälsovetenskapliga begrepp och tillämpa folkhälsoperspektiv utifrån distriktssköterskans ansvarsområde för att stödja en hållbar utveckling på individ, grupp och samhällsnivå
- förklara och exemplifiera distriktssköterskans etiska förhållningsätt för att främja en god och nära vård i samråd med patient, närstående och familj
- förklara distriktssköterskans hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande arbete i förhållande till jämlik och jämställd vård.
Färdighet och förmåga
- identifiera och motivera distriktssköterskans ansvar för att främja folkhälsa och driva arbete som stödjer hållbar utveckling på individ, grupp och samhällsnivå
- visa förmåga att självständigt organisera och leda distriktssköterskans hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande arbete för att främja en jämlik och jämställd vård
- identifiera och problematisera faktorer som har betydelse för hållbarhetsbegreppets olika dimensioner relaterat till sammanhang som främjar eller hindrar patientens, närstående och familjens hälsa.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- identifiera och kritiskt värdera det egna ansvaret och etiska förhållningssättet som distriktssköterska i folkhälsoarbete för en hållbar utveckling och en god och nära vård, på individ, grupp och samhällsnivå
- kritiskt värdera och reflektera kring det egna förhållningssättet och ledarskapet i distriktssköterskans hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande arbete för att främja en jämlik och jämställd vård.
Innehåll
- bemötande i mötet med patient, närstående och familj i den goda och nära vården
- epidemiologiska begrepp och metoder
- etik i förhållande till distriktssköterskans profession och i mötet med patient, närstående och familj
- folkhälsa
- god och nära vård
- hållbar utveckling (tex. ekonomiska, ekologiska och sociala faktorer)
- hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande arbete
- hälsa (existentiell, sexuell, fysisk, psykisk och social hälsa)
- jämlik och jämställd vård
- kommunikation med patient, närstående och familj
- levnadsvanor och livsstilsförändringar
- miljön perspektivet utifrån hållbar utveckling
- motiverande samtal
- partnerskap
- personcentrerade omvårdnad (patient, närstående, familj)
- redskap för reflektion och självvärdering av tillägnad kunskap
- socio-ekonomi
- teamsamverkan
- utsatthet hos vuxna och äldre
- våld i nära relationer
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av seminarier och föreläsningar.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt kandidatexamen i omvårdnad eller sjuksköterskeexamen om 180 hp inkl. ett avslutat examensarbete om minst 15 hp och avslutade kurser i Omvårdnad inom specialistsjuksköterskans ansvarsområde 7,5 hp och Hälsofrämjande omvårdnad hos barn och ungdom 7,5 hp eller motsvarande och svensk legitimation som sjuksköterska. Dessutom krävs ett års yrkeserfarenhet som sjuksköterska.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av individuell skriftlig tentamen, seminarier samt inlämningsuppgifter.
Kursen examineras av lektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell skriftlig tentamen | 3 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Seminarier | 2,5 hp | U/G |
Inlämningsuppgifter | 2 hp | U/G |
Kurslitteratur
Anåker, A. (2020). Hållbar vård. Klimatet och hälsan. Studentlitteratur.
Dahlberg, K., & Ekman, I. (2017). Vägen till patientens värld och
personcentrerad vård: att bli lyssnad på och förstådd. Liber.
Dahlborg-Lyckhage, E., Lyckhage, G., & Tengelin, E. (2015). Jämlik vård: normmedvetna perspektiv. Studentlitteratur.
Edberg, A.K., Ehrenberg, A., Wijk, H., & Öhlén, J. (Red.). (2021).
Omvårdnad på avancerad nivå – kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområde.
Studentlitteratur.
Fossum, B. (2019). Kommunikation - Samtal och bemötande i vården. (3.
uppl.). Studentlitteratur.
Hertting, A., & Kristenson, M. (Red.). (2012). Hälsofrämjande möten. Från
barnhälsovård till palliativ vård. Studentlitteratur.
Miller WR, & Rollnick S. (2013). Motiverande samtal: Att hjälpa människor till
förändring. Natur Kultur Akademisk.
Sandman L, & Kjellström S. (2018). Etikboken, Etik för vårdande yrken. Studentlitteratur.
SOU: 2020:19. (2020). God och nära vård En reform för ett hållbart hälso- och sjukvårdssystem. Statens Offentliga utredningar.
Wiklund Gustin, L., & Bergbom, I. (Red.). (2017). Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik. Studentlitteratur.
Tillkommer lagar, författningar samt vetenskapliga artiklar.
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas