KURSPLAN
Globalt perspektiv på aktivitet, 4,5 högskolepoäng
Global Perspective on Occupation, 4.5 credits
Kursplan för studenter vår 2021
Kurskod: HGPN11
Fastställd av: Utbildningsrådet 2019-09-17
Reviderad av: Avdelningschef 2021-03-25
Gäller fr.o.m.: 2021-05-24
Version: 2
Diarienummer:Avdelningen för rehabilitering/Department of Rehabilitation
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Vård
Ämnesgrupp: TR1
Fördjupning: G2F
Huvudområde: Arbetsterapi

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

- begreppet aktivitet i relation till kulturella aspekter, socio-ekonomiska faktorer och hållbarhet
- professionellt resonemang för hållbar yrkesutövning
- strategier för att främja en hållbar yrkesutövning
- interkulturell kompetens

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av individuella studier, föreläsningar, studiegruppsarbete och seminarier.

Undervisningen bedrivs på engelska.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet och avslutade kurser motsvarande 90 hp från kurserna Arbetsterapi i yrke och forskning 30 hp, Aktivitet och utveckling genom hela livet 30 hp, Arbetsterapi och aktivitetsproblem vid funktionsnedsättning och sjukdom 30 hp, Arbetsterapi och aktivitetsproblem genom hela livet 9 hp, Verksamhetsförlagd utbildning 6 hp och Arbetsterapi och aktivitetsproblem vid ohälsa och utsatta livssituationer 9 hp (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Kursen examineras i form av ett seminarium och två individuella skriftliga uppgifter.

Kursen examineras av universitetslektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Seminarium0 hpU/G
Skriftlig uppgift3 hpA/B/C/D/E/FX/F
Skriftlig reflektionsuppgift1,5 hpA/B/C/D/E/FX/F

Övrigt

Närvarobestämmelser
Kursen kräver obligatorisk närvaro vid kursintroduktion.

Kurslitteratur

Hammell, K. (2009). Sacred texts: A sceptical exploration of the assumptions underpinning theories of occupation. Canadian Journal of Occupational Therapy, 1(76), 6-13.

Hammell, K. (2019). Building globally relevant occupational therapy from the strength of our diversity. World Federation of Occupational Therapists Bulletin 75 (1), 13-26.

Hammell, K. (2020). Action on the social determinants of health: Advancing occupational equity and occupational rights. Cadernos de Terapia Ocupacional Da UFSCar, 28(1), 378–400. http:doi.org/10.4322/2526-8910.ctoARF2052

World Federation Occupational Therapy. (2018).
Sustainability Matters: Guiding Principles for Sustainability in Occupational Therapy Practice, Education and Scholarship. http:www.wfot.org/ResourceCentre.aspx

Zango Martín, I., Flores Martos, J.A., Moruno Millares, P., & Björklund, A. (2014). Occupational Therapy culture through the multifocal lens of fieldwork in diverse rural areas. Scandinavian Journal of Occupational Therapy, 22(2), 82-94.

Ytterligare litteratur kan tillkomma.

Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.