KURSPLAN
Globalt perspektiv på aktivitet, 4,5 högskolepoäng
Global Perspective on Occupation, 4.5 credits
Kursplan för studenter vår 2021
Kurskod: | HGPN11 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2019-09-17 |
Reviderad av: | Avdelningschef 2021-03-25 |
Gäller fr.o.m.: | 2021-05-24 |
Version: | 2 |
Diarienummer: | Avdelningen för rehabilitering/Department of Rehabilitation |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | TR1
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Arbetsterapi |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- identifiera och diskutera aktivitet i relation till kulturella aspekter
- diskutera aktivitet i relation till socio-ekonomiska faktorer
- problematisera aktivitet i relation till hållbarhet (ekologisk, ekonomisk, social).
Färdighet och förmåga
- utmana gängse antaganden om aktivitet
- visa beredskap till att professionellt bemöta personer från olika kulturer och sociala kontexter
- uppvisa professionellt resonemang för en hållbar yrkesutövning
- tillämpa strategier för att främja en hållbar yrkesutövning.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- uppvisa ett kultursensitivt förhållningssätt och interkulturell kompetens
- värdera och reflektera över samhällelig påverkan/maktrelationer i professionell yrkesutövning.
Innehåll
- begreppet aktivitet i relation till kulturella aspekter, socio-ekonomiska faktorer och hållbarhet
- professionellt resonemang för hållbar yrkesutövning
- strategier för att främja en hållbar yrkesutövning
- interkulturell kompetens
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av individuella studier, föreläsningar, studiegruppsarbete och seminarier.
Undervisningen bedrivs på engelska.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet och avslutade kurser motsvarande 90 hp från kurserna Arbetsterapi i yrke och forskning 30 hp, Aktivitet och utveckling genom hela livet 30 hp, Arbetsterapi och aktivitetsproblem vid funktionsnedsättning och sjukdom 30 hp, Arbetsterapi och aktivitetsproblem genom hela livet 9 hp, Verksamhetsförlagd utbildning 6 hp och Arbetsterapi och aktivitetsproblem vid ohälsa och utsatta livssituationer 9 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av ett seminarium och två individuella skriftliga uppgifter.
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Seminarium | 0 hp | U/G |
Skriftlig uppgift | 3 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Skriftlig reflektionsuppgift | 1,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Övrigt
Närvarobestämmelser
Kursen kräver obligatorisk närvaro vid kursintroduktion.
Kurslitteratur
Hammell, K. (2009). Sacred texts: A sceptical exploration of the assumptions underpinning theories of occupation. Canadian Journal of Occupational Therapy, 1(76), 6-13.
Hammell, K. (2019). Building globally relevant occupational therapy from the strength of our diversity. World Federation of Occupational Therapists Bulletin 75 (1), 13-26.
Hammell, K. (2020). Action on the social determinants of health: Advancing occupational equity and occupational rights. Cadernos de Terapia Ocupacional Da UFSCar, 28(1), 378–400. http:doi.org/10.4322/2526-8910.ctoARF2052
World Federation Occupational Therapy. (2018). Sustainability Matters: Guiding Principles for Sustainability in Occupational Therapy Practice, Education and Scholarship. http:www.wfot.org/ResourceCentre.aspx
Zango Martín, I., Flores Martos, J.A., Moruno Millares, P., & Björklund, A. (2014). Occupational Therapy culture through the multifocal lens of fieldwork in diverse rural areas. Scandinavian Journal of Occupational Therapy, 22(2), 82-94.
Ytterligare litteratur kan tillkomma.
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.