KURSPLAN
Aktivitetens betydelse för hälsa I, 7,5 högskolepoäng
An Occupational Perspective of Health I, 7.5 credits
Kurskod: | HH1R27 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2017-04-04 |
Reviderad av: | Avdelningschef 2017-08-15 |
Gäller fr.o.m.: | 2017-08-28 |
Version: | 2 |
Diarienummer: | 2017/2937 (313) Avdelningen för rehabilitering |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | TR1
|
Fördjupning: | A1N
|
Huvudområde: | Arbetsterapi |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- analysera kunskaper avseende teorier i förhållande till aktivitetens betydelse för hälsa
- analysera hur omgivningsfaktorer påverkar aktivitetsutförande och hälsa
- analysera hur genus påverkar hälsa och engagemang i olika aktiviteter
- analysera hur individen kan ta ansvar för sin och andras hälsa genom sitt aktivitetsengagemang.
Färdighet och förmåga
- självständigt identifiera och formulera problemställningar som berör aktivitetens betydelse för att främja och återskapa hälsa
- självständigt tillvarata och systematisera egna kunskaper, teoretiska utgångspunkter och relevanta forskningsresultat om aktivitetens betydelse för att främja samt återskapa hälsa
- kunna föra diskussioner med välgrundade synpunkter som berör aktivitetens betydelse för att främja och återskapa hälsa
- självständigt visa tydlighet och logik i disposition samt språklig stringens vid skriftlig dokumentation.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- utförligt kritiskt granska och värdera egna insatser, samt identifiera vad som behöver förbättras/utvecklas när det gäller vetenskapligt arbetssätt och argumentationsförmåga.
Innehåll
- aktivitetsteorier
- ansvar för hälsa
- genusperspektiv
- omgivningsfaktorer
- hållbar utveckling
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av distanskurs via nätet.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade kurser om minst 90 hp inom arbetsterapi inklusive ett avslutat examensarbete om minst 15 hp eller motsvarande.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av skriftliga inlämningsuppgifter samt individuell skriftlig kritisk granskning av kurskamraters inlämningsuppgifter samt en individuell skriftlig reflektionsuppgift.
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 7,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Övrigt
Obligatoriskt deltagande i seminarier. Headset med mikrofon skall användas vid tillfällen online.
Kurslitteratur
Kjellström, S. (2005). Ansvar, hälsa och människa: En studie av idéer om individens ansvar för sin hälsa. (Avhandling för doktorsexamen). Linköping: Linköpings universitet.
Townsend, E.A., & Polatajko, H.J. (2013). Enabling occupation II: Advancing an occupational therapy vision for health, well-being & justice through occupation. Ottawa: Canadian Association of Occupational Therapists.
Wilcock A, A., & Hocking C. (2015). An occupational perspective of health. Thorofare: Slack.
Öhman, A. (2009). Genusperspektiv på vårdvetenskap. Stockholm: Högskoleverket.Göteborg: Nationella sekretariatet för genusforskning. Hämtad 2017-02-08. http://www.genus.se/media/genusperspektiv-pa-vardvetenskap-2009
Tillkommer vetenskapliga artiklar och annan relevant litteratur.
Senaste upplagan av kurslitteratur ska användas.