KURSPLAN
Hälsa och hälsoproblem hos barn och familj, 4,5 högskolepoäng
Health and Health Problems in Children and Families, 4.5 credits
Kursplan för studenter vår 2022
Kurskod: | HHHN10 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2018-11-27 |
Reviderad av: | Avdelningschef 2020-02-25 |
Gäller fr.o.m.: | 2020-05-18 |
Version: | 4 |
Diarienummer: | Department of Nursing |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | OM1
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Omvårdnad |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områden nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva barns utveckling
- beskriva hälsa och sviktande hälsa hos barn och dess påverkan på familjen.
Färdighet och förmåga
- tillämpa ett vårdande förhållningssätt samt visa på kommunikativa färdigheter i samtalet med barn och familj i syfte att stödja och stärka hälsa och lindra lidande
- identifiera barn med risk att fara illa och agera utifrån lagar och föreskrifter
- identifiera behov av omvårdnad vid sviktande hälsa hos barn och diskutera och problematisera samskapande omvårdnad i relation till barn och familj.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över egna värderingar och förhållningssätt såväl som vårdmiljö i mötet med barn och familj
- reflektera över barn och familjers förutsättningar för hälsa i ett globalt perspektiv.
Innehåll
- barnperspektiv och barns rättigheter
- familjecentrerad omvårdnad
- ohälsa, funktionsvariation och omvårdnadsproblem hos barn och ungdomar
- kommunikation med och förberedelse av barn i samband med omvårdnad och behandling
- procedurrelaterad smärta
- globala perspektiv på familjers hälsa
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier och studieuppgifter.
Undervisningen bedrivs på engelska.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade kurser inom termin 1 eller motsvarande kunskaper. Termin 1 omfattar Omvårdnad – profession, ämne och vetenskap, 15 hp, Människans fysiologi och anatomi för sjuksköterskor 7,5 hp, Tillämpad fysiologi och anatomi inom praktisk omvårdnad, 3 hp samt Psykologi för sjuksköterskor 4,5 hp. Vidare krävs genomgångna kurser inom termin 2 och termin 3 eller motsvarande kunskaper. Termin 2 omfattar Mikrobiologi, vårdhygien och immunologi för sjuksköterskor, 7,5 hp, Personcentrerad omvårdnad, vårdande förhållningssätt och kommunikation, 7,5 hp samt Praktiska grunder för omvårdnad och säkerhet, 15 hp. Termin 3 omfattar Omvårdnad vid sviktande hälsa, 15 hp samt Sjukdomslära och farmakologi för sjuksköterskor, 15 hp.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av skriftlig individuell tentamen, seminarier och inlämningsuppgifter.
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Skriftlig individuell tentamen | 2 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Seminarier | 1,5 hp | U/G |
Inlämningsuppgifter | 1 hp | U/G |
Kurslitteratur
Muscari, M.E. (2015). Pediatric nursing. Philadelphia: Wolters Kluwer.
Nicholson, B., McKimm, J., & Allen, A.K. (Ed.). (2016). Global Health. London: Sage.
UN. (1989). Convention on the Rights of the Child. Hämtad från http:www.unicef.org
alternativ till Muscari
Hallström, I., & Lindberg, T. (Red.). (2015). Pediatrisk omvårdnad. Stockholm: Liber.
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.
Vetenskapliga artiklar samt annat material tillkommer.