KURSPLAN
Oral hälsa och hälsofrämjande i ett livscykelperspektiv, 15 högskolepoäng
Oral Health and Health Promotion in a Life Cycle Approach, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: | HHLN19 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2018-04-03 |
Reviderad av: | Avdelningschef 2019-01-07 |
Gäller fr.o.m.: | 2019-01-21 |
Version: | 3 |
Diarienummer: | Avdelningen för naturvetenskap och biomedicin |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Medicinska området
|
Ämnesgrupp: | TO1
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Oral hälsovetenskap |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna;
Kunskap och förståelse
- redogöra för centrala begrepp och den hälsofrämjande processen inom oral hälsa
- redogöra för faktorer som påverkar den orala hälsan i olika grupper
- redogöra för betydelsen av tvärprofessionell samverkan
- redogöra för strategier för omhändertagande av individer med specifika behov
- redogöra för hälsolitteracitet i hälsofrämjande arbete som utgår från det behov av stöd för lärande och förändring som aktuella grupper behöver
- redogöra för tandhygienistens roll i ANDT-prevention.
Färdighet och förmåga
- framställa utbildningsmaterial om oral hälsa för patientundervisning på gruppnivå
- initiera, planera och hålla utbildning i oral hälsa för olika målgrupper
- informera om och motivera betydelsen av tobaksprevention.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över möjligheten att stödja människor på individ- och gruppnivå i deras lärande och förändring av handlingsmönster i hälsofrämjande riktning
- värdera betydelsen av olika hälsofrämjande faktorers påverkan på oral hälsa, för olika grupper i samhället utifrån ett livscykelperspektiv
- reflektera över bemötande av individer och respektera deras integritet utifrån ett etiskt förhållningssätt.
Innehåll
-mänskliga rättigheter
-åldersgrupper
-funktionsnedsättning/funktionsvariation
-kultur
-utsatta grupper
-långvarigt sjuka/kroniskt sjuka
-tvärprofessionell samverkan
-tandvårdsrädsla
-kommunikation
-hälsolitteracitet
-patientundervisning
-näringslära på gruppnivå
-etik och bemötande
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, grupp- och fältarbeten.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade kurser i Oral hälsa, introduktion, 7,5 hp, Anatomi och fysiologi, grundkurs, 7,5 hp, Medicinsk mikrobiologi, vårdhygien och immunologi – inriktning oral hälsa, 7,5 hp, Patofysiologi och farmakologi, inriktning oral hälsa, 7,5 hp, Människan i ett livscykelperspektiv, 7,5 hp, Oral hälsa, beslutsgrundande teori och klinisk tillämpning, 12 hp, Vetenskaplig grundkurs, 7,5 hp och Hälsokommunikation, 7,5 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av skriftliga rapporter, seminarier och gruppvis genomförda utbildningsprogram.
Kursen examineras av lektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Skriftliga rapporter | 5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Seminarier | 4 hp | U/G/VG |
Gruppvis genomförda utbildningsprogram | 6 hp | U/G/VG |
Kurslitteratur
Abrahamsson, L. (Red.). (2013). Näringslära för högskolan. Stockholm: Liber.
Cappelli, D.P., & Mobley, C.C. (2008). Prevention in clinical oral health care. St. Louis, Mo.: Mosby Elsevier.
Ernsth Bravell, M. (Red.). (2013). Äldre och åldrande. Grundbok i gerontologi. Malmö: Gleerups Utbildning.
Forsberg, C., & Wengström, Y. (2013). Att göra systematiska litteraturstudier. Stockholm: Natur och Kultur.
Fossum, B. (Red.). (2013). Kommunikation: samtal och bemötande i vården. Lund: Studentlitteratur.
Gabre, P., & Wårdh, I. (Red.). (2011). Att förbättra munhälsan hos personer med funktionsnedsättning - barn, vuxna och äldre. Göteborg: Mun-H-Center förlag.
Helgesson, G., & Kvist, T. (2015). Tandvårdens etik. Stockholm: Förlagshuset Gothia.
Koch, G. & Poulsen, S. (Red.). (2016). Pediatric dentistry: a clinical approach. Copenhagen: Munksgaard.
Melle, A., & Reidal, K. (2018). Kulturella skillnader i tandvården. Stockholm: Gothia Fortbildning.
Nathe, C. N. (2011). Dental Public Health & Research. Contemporary Practice for the Dental Hygienist. New Jersey: Pearson Education, Inc.
Psykologer mot tobak (2015). Rådgivning och tobaksavvänjning: i psykiatri, beroendevård och socialtjänst. Stockholm: Psykologer mot tobak.
SBU-Statens beredning för medicinsk utvärdering. (2002). Rökning och ohälsa i munnen,-en evidensbaserad kunskapssammanställning. Rapport nr.157.2002. Stockholm: SBU.
Sjögren, K., & Virdeborn, C. (2013). Hälsofrämjande tandvård. Stockholm: Förlagshuset Gothia.
Socialstyrelsen. (2013). Sociala skillnader i tandhälsa bland barn och unga. Underlagsrapport till Barns och ungas hälsa, vård och omsorg 2013 i Sverige. Artikelnr. 2013-5-34. Stockholm Socialstyrelsen.
Svederberg, E., Svensson, L., & Kindeberg, T. (Red.). (2001). Pedagogik i hälsofrämjande arbete. Lund: Studentlitteratur.
Tillkommer vetenskapliga artiklar.
Senaste upplagan av kurslitteraturen skall användas.