KURSPLAN
Oral hälsa och hälsofrämjande i ett livscykelperspektiv, 15 högskolepoäng
Oral Health and Health Promotion in a Life Cycle Approach, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: HHLN19
Fastställd av: Utbildningsrådet 2018-04-03
Reviderad av: Avdelningschef 2019-01-07
Gäller fr.o.m.: 2019-01-21
Version: 3
Diarienummer:Avdelningen för naturvetenskap och biomedicin
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Medicinska området
Ämnesgrupp: TO1
Fördjupning: G2F
Huvudområde: Oral hälsovetenskap

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna;

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

-mänskliga rättigheter
-åldersgrupper
-funktionsnedsättning/funktionsvariation
-kultur
-utsatta grupper
-långvarigt sjuka/kroniskt sjuka
-tvärprofessionell samverkan
-tandvårdsrädsla
-kommunikation
-hälsolitteracitet
-patientundervisning
-näringslära på gruppnivå
-etik och bemötande

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar, grupp- och fältarbeten.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutade kurser i Oral hälsa, introduktion, 7,5 hp, Anatomi och fysiologi, grundkurs, 7,5 hp, Medicinsk mikrobiologi, vårdhygien och immunologi – inriktning oral hälsa, 7,5 hp, Patofysiologi och farmakologi, inriktning oral hälsa, 7,5 hp, Människan i ett livscykelperspektiv, 7,5 hp, Oral hälsa, beslutsgrundande teori och klinisk tillämpning, 12 hp, Vetenskaplig grundkurs, 7,5 hp och Hälsokommunikation, 7,5 hp (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Kursen examineras i form av skriftliga rapporter, seminarier och gruppvis genomförda utbildningsprogram.

Kursen examineras av lektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Skriftliga rapporter5 hpA/B/C/D/E/FX/F
Seminarier4 hpU/G/VG
Gruppvis genomförda utbildningsprogram6 hpU/G/VG

Kurslitteratur

Abrahamsson, L. (Red.). (2013). Näringslära för högskolan. Stockholm: Liber.

Cappelli, D.P., & Mobley, C.C. (2008). Prevention in clinical oral health care. St. Louis, Mo.: Mosby Elsevier.

Ernsth Bravell, M. (Red.). (2013). Äldre och åldrande. Grundbok i gerontologi. Malmö: Gleerups Utbildning.

Forsberg, C., & Wengström, Y. (2013). Att göra systematiska litteraturstudier. Stockholm: Natur och Kultur.

Fossum, B. (Red.). (2013). Kommunikation: samtal och bemötande i vården. Lund: Studentlitteratur.

Gabre, P., & Wårdh, I. (Red.). (2011). Att förbättra munhälsan hos personer med funktionsnedsättning - barn, vuxna och äldre. Göteborg: Mun-H-Center förlag.

Helgesson, G., & Kvist, T. (2015). Tandvårdens etik. Stockholm: Förlagshuset Gothia.

Koch, G. & Poulsen, S. (Red.). (2016). Pediatric dentistry: a clinical approach. Copenhagen: Munksgaard.

Melle, A., & Reidal, K. (2018). Kulturella skillnader i tandvården. Stockholm: Gothia Fortbildning.

Nathe, C. N. (2011). Dental Public Health & Research. Contemporary Practice for the Dental Hygienist. New Jersey: Pearson Education, Inc.

Psykologer mot tobak (2015). Rådgivning och tobaksavvänjning: i psykiatri, beroendevård och socialtjänst. Stockholm: Psykologer mot tobak.

SBU-Statens beredning för medicinsk utvärdering. (2002). Rökning och ohälsa i munnen,-en evidensbaserad kunskapssammanställning. Rapport nr.157.2002. Stockholm: SBU.

Sjögren, K., & Virdeborn, C. (2013). Hälsofrämjande tandvård. Stockholm: Förlagshuset Gothia.

Socialstyrelsen. (2013). Sociala skillnader i tandhälsa bland barn och unga. Underlagsrapport till Barns och ungas hälsa, vård och omsorg 2013 i Sverige. Artikelnr. 2013-5-34. Stockholm Socialstyrelsen.

Svederberg, E., Svensson, L., & Kindeberg, T. (Red.). (2001). Pedagogik i hälsofrämjande arbete. Lund: Studentlitteratur.

Tillkommer vetenskapliga artiklar.

Senaste upplagan av kurslitteraturen skall användas.