KURSPLAN
Hälsa och hälsofrämjande omvårdnad i ett livscykelperspektiv, 15 högskolepoäng
Health and Health Promotion in Nursing - a Life Cycle Approach, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: HHOK15
Fastställd av: Utbildningschef 2018-02-06
Reviderad av: Avdelningschef 2018-10-30
Gäller fr.o.m.: 2019-01-21
Version: 10
Diarienummer:Avdelningen för omvårdnad
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Vård
Ämnesgrupp: OM1
Fördjupning: G1F
Huvudområde: Omvårdnad

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

- hälsoteorier samt samhällsvetenskapliga teorier och begrepp för hälsa och välfärd
- grupp och teamsamverkan inom vård och omsorg
- hälso- och sjukvårdslag, socialtjänstlag och socialförsäkringslag och dess intentioner samt hur de samverkar
- offentlighets- och sekretesslag, grundläggande lagstiftning samt hur denna påverkar/s vid samverkan vid mellan myndigheter
- folkhälsa och hälsans bestämningsfaktorer
- jämlikhet, etnicitet/kultur och genus
- livsvillkor vid funktionsnedsättning, och ohälsa
- hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande arbete för barn, vuxna och äldre
- möte och kommunikation med barn, vuxna och äldre
- barn som far illa och anmälningsplikt
- mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer.

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar, studiegruppsarbete, seminarier samt verksamhetsförlagda studier med inkluderande seminarier.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutade kurser om minst 30 hp från årskurs 1 i Sjuksköterskeprogrammet, inklusive Introduktion till omvårdnad 7,5 hp (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Kursen examineras i form av verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inklusive seminarium, skriftlig gruppuppgift inklusive seminarium samt två individuella skriftliga inlämningsuppgifter.
Kursen examineras av universitetslektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Verksamhetsförlagd utbildning3 hpU/G
Skriftlig gruppuppgift inkl. seminarium2 hpU/G
Individuell skriftlig inlämningsuppgift4 hpA/B/C/D/E/FX/F
Individuell skriftlig inlämningsuppgift6 hpA/B/C/D/E/FX/F

Övrigt

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) omfattar lägst 70 timmar varav 5 timmar är seminarium. Timmarna ska fördelas jämnt över VFU-perioden.

Tillfälligt avbrytande av verksamhetsförlagda studier
Hälsohögskolan får avbryta en students medverkan i verksamhetsförlagd utbildning eller annan praktisk verksamhet under pågående kurs om en student visar grov olämplighet/oskicklighet när hen tillämpat sina färdigheter på människor. En student vars verksamhetsförlagda utbildning eller annan praktisk verksamhet har avbrutits på grund av grov olämplighet/oskicklighet får inte delta i kursen på nytt innan kursansvarig eller examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som behövs. I samband med beslut om avbrytande ska i beslutet anges på vilka grunder avbrottet är baserat. Efter beslutet ska även en individuell plan fastställas för studenten i vilken ska framgå vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan räkna med, hur kontrollen ska gå till, när den första kontrollen ska äga rum och när eventuella nya kontroller får äga rum.

Begränsningar av antalet tillfällen för verksamhetsförlagd utbildning
Avbrott på VFU eller annan klinisk/praktisk verksamhet på grund av grov oskicklighet räknas som ett underkänt tillfälle. Student som bedöms underkänd på tre VFU placeringar i samma kurs måste avbryta sina studier i den aktuella utbildningen. En student som blivit underkänd tre gånger på VFU ska erbjudas samtal med studievägledare.

Kurslitteratur

Hertting, A., & Kristenson, M. (2012). Hälsofrämjande möten. Från Barnhälsovård till palliativ vård. Lund: Studentlitteratur.

Holm - Ivarsson, B. (2016). Motiverande samtal i hälso- och sjukvården. Stockholm: Gothia fortbildning AB.

Ingstad, K. (2015). Sociologi för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur.

Klang Söderkvist, B. (2013). Patientundervisning. Lund: Studentlitteratur.

Sveriges Kommuner och Landsting. (2014). (O)jämställdhet i hälsa och vård. Stockholm. Hämtas från http:webbutik.skl.se/sv/artiklar/ojamstalldhet-i-halsa-och-vard.html

Vilhelmsson, A., & Tengland, P-A. (2016). Global folkhälsa. Om livsvillkor, sjukdomar och social rättvisa. Lund: Studentlitteratur.

Willman, A., & Gustafsson, B. (2015). Hälsofrämjande omvårdnad - Bekräftande vägledning för att skapa sin egen hälsa. Lund: Studentlitteratur.

Vetenskapliga artiklar, lagar och författningar samt valbar fördjupningslitteratur tillkommer.

Senaste upplagan av kurslitteratur ska användas.