KURSPLAN
Hälsa och hälsofrämjande omvårdnad i ett livscykelperspektiv, 15 högskolepoäng
Health and Health Promotion in Nursing - a Life Cycle Approach, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2016
Kurskod: | HHOK15 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2014-12-08 |
Reviderad av: | Avdelningschef 2015-04-30 |
Gäller fr.o.m.: | 2015-08-24 |
Version: | 2 |
Diarienummer: | 2015/1643 Avdelningen för omvårdnad |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | OM1
|
Fördjupning: | G1F
|
Huvudområde: | Omvårdnad |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för teoretiska perspektiv och begrepp i relation till hälsa och välfärd
- redogöra för promotion och prevention inom välfärdssystemet i förhållande till barn, vuxna och äldre
- redogöra för socialtjänstlagen, hälso- och sjukvårdslagen samt socialförsäkringslagen och dess intentioner
- utifrån lagstiftning, föreskrifter och allmänna råd redogöra för sjukvårdens och socialtjänstens ansvar i samverkan för att främja hälsa.
Färdighet och förmåga
- identifiera och analysera begreppen hälsa och välfärd i relation till vårdsökande personers etnicitet, genus, levnadsvanor och levnadsförhållanden
- identifiera och redogöra för hur samhällets välfärdssystem påverkar vårdsökande persons livsvillkor och hälsa
- identifiera och analysera sjuksköterskans förhållningssätt vid hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande arbete
- identifiera och beskriva hur information och kommunikation med barn, vuxna och äldre kan utformas utifrån ålder och erfarenhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över egna värderingars betydelse vid mötet och teamsamverkan med vårdsökande person och närstående.
Innehåll
- hälsoteorier samt samhällsvetenskapliga teorier och begrepp för hälsa och välfärd
- grupp och teamsamverkan inom vård och omsorg
- hälso- och sjukvårdslag, socialtjänstlag och socialförsäkringslag och dess intentioner samt hur de samverkar
- offentlighets- och sekretesslag, grundläggande lagstiftning samt hur denna påverkar/s vid samverkan vid mellan myndigheter
- folkhälsa och hälsans bestämningsfaktorer
- jämlikhet, etnicitet/kultur och genus
- livsvillkor vid funktionsnedsättning, och ohälsa
- hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande arbete för barn, vuxna och äldre
- möte och kommunikation med barn, vuxna och äldre
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, studiegruppsarbete, seminarier samt verksamhetsförlagda studier.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade kurser om minst 30 hp från årskurs 1 i Sjuksköterskeprogrammet, inklusive Introduktion till omvårdnad 7,5 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av en skriftlig individuell tentamen och en skriftlig individuell inlämnings-uppgift som redovisas vid seminarium.
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell skriftlig uppgift | 7 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Individuell skriftlig tentamen | 5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Verksamhetsförlagd utbildning | 3 hp | U/G |
Övrigt
Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid seminarier, gruppuppgifter och lägst 70 timmar på verksamhetsförlagd studieplats jämnt fördelat över VFU-period.
Tillfälligt avbrytande av verksamhetsförlagda studier
Hälsohögskolan får avbryta en students medverkan i verksamhetsförlagd utbildning eller annan praktisk verksamhet under pågående kurs om en student visar grov olämplighet/oskicklighet när han/hon tillämpat sina färdigheter på människor. En student vars verksamhetsförlagda utbildning eller annan praktisk verksamhet har avbrutits på grund av grov olämplighet/oskicklighet får inte delta i kursen på nytt innan kursansvarig eller examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som behövs. I samband med beslut om avbrytande ska i beslutet anges på vilka grunder avbrottet är baserat. Efter beslutet ska även en individuell plan fastställas för studenten i vilken ska framgå vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan räkna med, hur kontrollen ska gå till, när den första kontrollen ska äga rum och när eventuella nya kontroller får äga rum.
Kurslitteratur
Edberg, A-K., & Wijk, H. (2014). Omvårdnadens grunder – Hälsa och ohälsa. Lund: Studentlitteratur.
Friberg, F., & Öhlén, J. (2014). Omvårdnadens grunder – Perspektiv och förhållningssätt. Lund: Studentlitteratur.
Hertting, A., & Kristenson, M. (2012). Hälsofrämjande möten. Från Barnhälsovård till palliativ vård. Lund: Studentlitteratur.
Ingstad, K. (2015). Sociologi för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur.
Klang Söderkvist, B. (2013). Patientundervisning. Lund: Studentlitteratur.
Pellmer, K., & Wramner, B. (2012). Grundläggande folkhälsovetenskap. Stockholm: Liber.
Socialstyrelsen (2014). Folkhälsan i Sverige 2014. Stockholm: Socialstyrelsen. http:www.folkhalsomyndigheten.se/
Svensk sjuksköterskeförening, SSF. (2008). Strategier för sjuksköterskans hälsofrämjande arbete. [Hämtad 2012–05-31]. http:www.swenurse.se
Sveriges Kommuner och Landsting. (2014). (O)jämställdhet i hälsa och vård. Stockholm. [Hämtad 2014-10-30]. http:webbutik.skl.se/sv/artiklar/ojamstalldhet-i-halsa-och-vard.html
Vetenskapliga artiklar, lagar och författningar samt valbar fördjupningslitteratur tillkommer.
Senaste upplagan av kurslitteratur ska användas.