KURSPLAN
Hälsofrämjande omvårdnad och pedagogik, 7,5 högskolepoäng
Health promotion in Nursing and Pedagogy, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2025
Kurskod: | HHON13 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2022-09-29 |
Reviderad av: | Avdelningschef 2024-06-18 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2024 |
Version: | 2 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | OM1
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Omvårdnad |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områden nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- analysera relationen mellan den egna professionella kunskapen och teamets gemensamma kunskap för att identifiera, formulera och lösa problem i teamarbetet
- identifiera utbildningsstrategier för studenters och medarbetares lärande.
Färdighet och förmåga
- planera, genomföra och utvärdera hälsofrämjande omvårdnad och hälsosamtal med stöd av relevant teori och metod
- tillämpa hälsopedagogisk metodik med stöd av relevant teori och metod
- bidra till teamet i vårdprocessen kring att planera och genomföra vård, omsorg och rehabilitering i samråd med patienten och dess anhöriga
- tillämpa ett evidensbaserat arbetssätt för att säkerställa en säker och effektiv vårdprocess
- planera och genomföra undervisning och handledning i samarbete med medarbetare och studenter.
- visa sådan lämplighet i professionskunskaper så att ingen persons hälsa eller säkerhet riskeras.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa ett personcentrerat förhållningssätt i det hälsofrämjande mötet
- demonstrera en helhetssyn i relation till patientens och närståendes behov och resurser
- bedöma kompetensbehovet för patientens vårdprocess utifrån gemensamma och unika kompetenser för respektive profession
- reflektera över den egna rollen som sjuksköterska och handledare inom framtidens omvårdnad.
Innehåll
- hälsofrämjande teorier och strategier
- hälsopedagogik
- nationella riktlinjer för sjukdomsförebyggande metoder
- levnadsvanors betydelse för hälsan
- teorier och strategier för handledning av medarbetare
- god och nära vård
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, handledning med inlämningsuppgifter och seminarier samt verksamhetsförlagd utbildning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade kurser inom sjuksköterskeprogrammets termin 1, 2 och 3 eller motsvarande kunskaper. Vidare krävs genomgångna kurser i termin 4 inom sjuksköterskeprogrammet eller motsvarande kunskaper.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av skriftlig individuell tentamen, handledning med inlämningsuppgifter och seminarier samt verksamhetsförlagd utbildning.
Kursen examineras av universitetslektor.
En erbjuden placering för VFU räknas som ett förbrukat tillfälle för detta examinationsmoment och betygssätts U/G oavsett studentens deltagande om inte särskilda skäl föreligger. Även en avbruten VFU räknas som ett förbrukat tillfälle om inte särskilda skäl föreligger. Antalet examinationstillfällen för VFU är begränsat (se nedan).
Vid icke godkänt betyg på verksamhetsförlagd utbildning (VFU) hänvisas student till att genomföra denna VFU nästa gång kursen ges inom det ordinarie kursutbudet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Skriftlig individuell tentamen | 1,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Handledning inkl. inlämningsuppgifter och seminarier | 3 hp | U/G |
Verksamhetsförlagd utbildning | 3 hp | U/G |
Övrigt
Verksamhetsintegrerat lärande (VIL) utgör 6 hp av kursens totala 7,5 hp.
Tillfälligt avbrytande av verksamhetsförlagda studier
Hälsohögskolan får avbryta en students medverkan i verksamhetsförlagd utbildning eller annan praktisk verksamhet under pågående kurs om en student visar grov olämplighet/oskicklighet när hen tillämpat sina färdigheter. En student vars verksamhetsförlagda utbildning eller annan praktisk verksamhet har avbrutits på grund av grov olämplighet/oskicklighet får inte delta i kursen på nytt innan kursansvarig eller examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som behövs. I samband med beslut om avbrytande ska i beslutet anges på vilka grunder avbrottet är baserat. Efter beslutet ska även en individuell plan fastställas för studenten i vilken ska framgå vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan räkna med, hur kontrollen ska gå till, när den första kontrollen ska äga rum och när eventuella nya kontroller får äga rum.
Begränsningar av antalet tillfällen för verksamhetsförlagd utbildning
Avbrott på VFU eller annan klinisk/praktisk verksamhet på grund av grov oskicklighet räknas som ett underkänt tillfälle. Student som bedöms underkänd på tre VFU placeringar i samma kurs måste avbryta sina studier i den aktuella utbildningen. En student som blivit underkänd tre gånger på VFU ska erbjudas samtal med studievägledare.
Kurslitteratur
Hertting, A., & Kristenson, M. (2012). Hälsofrämjande möten. Från Barnhälsovård till palliativ vård. Studentlitteratur.
Klang Söderkvist, B. & Kneck, Å. (Red). (2018). Patientundervisning – Ett samspel för lärande. Studentlitteratur.
Sandberg, H. (Red). (2022). Pedagogik för sjuksköterskor – Pedagogiska perspektiv och handledning i VFU. Studentlitteratur.
Sandman, L., & Kjellström, S. (2024). Etikboken: etik för vårdande yrken. Studentlitteratur.
Sherwood, G., & Barnsteiner, J. (2013). Kvalitet och säkerhet inom omvårdnad. Studentlitteratur.
Wiklund Gustin, L., & Asp, M. (Red). (2022). Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik. Studentlitteratur.
Willman, A., & Gustafsson, B. (2015). Hälsofrämjande omvårdnad. Bekräftande vägledning för att skapa sin egen hälsa. Studentlitteratur.
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.
Vetenskapliga artiklar samt annat material tillkommer.