KURSPLAN
Hälsofrämjande omvårdnad med barn och ungdomar, 7,5 högskolepoäng
Health Promotion in Nursing with Children and Adolescents, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: HHUR22
Fastställd av: Utbildningsrådet 2012-02-27
Reviderad av: Avdelningschef 2017-09-21
Gäller fr.o.m.: 2018-01-22
Version: 8
Diarienummer:2017/3598 (313) Avdelning för omvårdnad
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Utbildningsområde: Vård
Ämnesgrupp: OM1
Fördjupning: A1N
Huvudområde: Omvårdnad

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

- teorier om hälsa i relation till barn och ungdomar
- metoder för barnsjuksköterskans hälsofrämjande och förebyggande omvårdnad
- teoretiska grunder för systematiska hälsobedömningar av vanligt förekommande hälsoproblem hos barn och ungdomar
- hälsosamtal med barn och ungdomar
- barn och ungdomar med behov av särskilt stöd
- kritisk reflektion, analys och argumentation för ställningstaganden i vetenskapliga frågor som rör designarbete och professionen
- tolkning av epidemiologisk information
- vetenskaplig metod

Undervisningsformer

Kursen ges som distanskurs via nätet med 2-3 tillfällen på campus i form av föreläsningar, grupparbeten och seminarier/gruppdiskussioner.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt kandidatexamen i omvårdnad eller sjuksköterskeexamen om 180 hp inkl. ett avslutat examensarbete om minst 15 hp eller motsvarande och svensk legitimation som sjuksköterska. Dessutom krävs ett års yrkeserfarenhet som sjuksköterska.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Kursen examineras genom en skriftlig individuell inlämningsuppgift, en gruppuppgift och en individuell uppgift som redovisas vid ett seminarium.
Kursen examineras av universitetslektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig inlämningsuppgift12 hpA/B/C/D/E/FX/F
Gruppuppgifter och seminarium3 hpU/G
Tillämpningsövningar i grupp1 hpU/G
Vetenskaplig metod1,5 hpU/G
1 Bestämmer kursens slutbetyg vilket utfärdas först när samtliga moment godkänts.

Övrigt

Närvarobestämmelser

Obligatorisk närvaro vid seminarium och metodövningar.

Kurslitteratur

Arman, M., Dahlberg, K., & Ekebergh. (Red.) (2015). Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber.
Berg Kelly, K. (2014). Ungdomars hälsa. Lund: Studentlitteratur.

Clausson, E., & Morberg, S. (Red.). (2012). Skolsköterskans hälsofrämjande arbete. Lund: Studentlitteratur.

Hallström, I., Lindberg,T. (Red.)( 2015) Pediatrisk omvårdnad. Stockholm: Liber.

Henricsson, M. (Red.). (2017). Vetenskaplig teori och metod – Från idé till färdigt examensarbete. Lund:
Studentlitteratur.
Hwang, P. & Nilsson, B. (2011). Utvecklingspsykologi (3.e uppl.) Stockholm: Natur och Kultur.

Magnusson, M., m.fl. (2016). Barnhälsovård - att främja barns hälsa. Stockholm: Liber.

Svensk sjuksköterskeförening. (2008). Strategi för sjuksköterskans hälsofrämjande arbete. [Hämtad 2011-01-25]. www.swenurse.se
Söderbäck, M. (2014). Kommunikation med barn och unga i vården. Stockholm: Liber.

Tamm, M (2012). Psykosociala teorier vid hälsa och sjukdom. Lund: Studentlitteratur.

UD informerar. (2006). Mänskliga rättigheter - Konventionen om barnets rättigheter. Stockholm: Utrikesdepartementet, Press- och informationsenheten.

Wiklund-Gustin, L., & Bergbom, I. (2017). Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur.

Vetenskapliga artiklar och referenslitteratur tillkommer.

Senaste upplaga av kurslitteraturen skall användas.