KURSPLAN
Hälsofrämjande omvårdnad hos barn och ungdom, 7,5 högskolepoäng
Health Promotion in Nursing among Children and Adolescents, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2024
Kurskod: | HHUR29 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2018-09-18 |
Reviderad av: | Avdelningschef 2023-06-29 |
Gäller fr.o.m.: | 2023-08-28 |
Version: | 5 |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | OM1
|
Fördjupning: | A1N
|
Huvudområde: | Omvårdnad |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områden nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för vanligt förekommande pediatriska tillstånd inom öppenvård
- redogöra för specialistsjuksköterskans hälsofrämjande omvårdnad inom specialistsjuksköterskans arbete i elevhälsan och barnhälsovård
- identifiera hälsorisker, resurser och avvikelser samt förebygga och föreslå omvårdnadsåtgärder i syfte att främja hälsa
- självständigt integrera teoretiska kunskaper om barn- och ungdomars utvecklingsstadier
- redogöra för vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter i förhållande till hälsa och livsvillkor hos barn, ungdomar och familjer.
Färdighet och förmåga
- initiera, genomföra och utvärdera förebyggande och hälsofrämjande omvårdnad för och i samråd med barn, ungdomar och familjer
- identifiera barn och ungdomar med behov av särskilt stöd, samt värdera, bedöma och samordna behov av vård och stöd
- redogöra för hälsoundersökning och vaccinationsverksamhet
- visa förmåga att genomföra hälsoundersökningar, vaccinationer samt utföra kliniska bedömningar och fatta beslut inom specialistsjuksköterskans arbete inom elevhälsa och barnhälsovård.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera över tillägnad kunskap och hur den kan tillämpas inom specialistsköterskans omvårdnad i elevhälsa och barnhälsovård
- identifiera och kritiskt reflektera över etiska och samhälleliga aspekter i relation till omvårdnad inom specialistsjuksköterskans arbete.
Innehåll
- öppenvårdspediatrik
- barn och unga med särskilda behov
- utsatta barn
- barn och unga som närstående
- hälsopedagogik och tillämpning av hälsosamtal för barn och unga
- klinisk bedömning av barn och unga
- vaccinationer
- S-HLR barn
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarium och tillämpningsövningar.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt kandidatexamen i omvårdnad eller sjuksköterskeexamen om 180 hp inkl. ett avslutat examensarbete om minst 15 hp eller motsvarande och svensk legitimation som sjuksköterska. Dessutom krävs ett års yrkeserfarenhet som sjuksköterska.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av individuell skriftlig tentamen, seminarier, inlämningsuppgifter samt praktisk tillämpning.
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell skriftlig tentamen | 3 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Seminarier och inlämningsuppgifter | 3 hp | U/G |
Praktisk tillämpning och prov | 1,5 hp | U/G |
Kurslitteratur
Arman, M., Dahlberg, K., & Ekebergh, M. (Red). (2022). Teoretiska grunder för vårdande. (2. uppl.). Liber.
Berg Kelly, K. (2014). Ungdomars hälsa. Studentlitteratur.
Clausson, E., & Morberg, S. (Red.). (2019). Skolsköterskans hälsofrämjande arbete. Studentlitteratur.
Edberg, A.K., Ehrenberg, A., Wijk, F., & Öhlén, J. (Red.). (2021). Omvårdnad på avancerad nivåkärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden (2. uppl.). Studentlitteratur.
Folkhälsomyndigheten. (2020). Vaccination av barn och ungdomar- Vägledning för vaccination
enligt föreskrifter och rekommendationer. Tillgänglig via: www.folkhalsomyndigheten.se/publikationer-och-material/publikationsarkiv/v/vaccination-avbarn-och-ungdomar--/?pub=63136
Hallström, I., & Lindberg, T. (Red.). (2015). Pediatrisk omvårdnad. (3. uppl.). Liber
Hanséus, K., Jägervall M., & Norman M. (2020). Barnmedicin. (5. uppl.). Studentlitteratur.
Hwang, P. & Nilsson, B. (2019). Utvecklingspsykologi. Natur och Kultur.
Magnusson, M., m.fl. (2016). Barnhälsovård - att främja barns hälsa. Liber.
Svensk sjuksköterskeförening. (2008). Strategi för sjuksköterskans hälsofrämjande arbete. Tillänglig via
www.swenurse.se
Wiklund-Gustin, L., & Asp, M. (2022). Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik (3. uppl.).
Studentlitteratur.
Vetenskapliga artiklar och referenslitteratur tillkommer.
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.