KURSPLAN
Aktivitetsbalans och dess betydelse för hälsa och välbefinnande, 3 högskolepoäng
Occupational Balance and its Importance for Health and Wellbeing, 3 credits
Kursplan för studenter vår 2026
Kurskod: HHVN10
Fastställd av: Utbildningsrådet 2018-10-23
Reviderad av: Utbildningsrådet 2024-08-27
Gäller fr.o.m.: 2025-01-20
Version: 4
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Vård
Ämnesgrupp: TR1
Fördjupning: G2F
Huvudområde: Arbetsterapi

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områden nedan, kunna:

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

- aktuell forskning relaterad till aktivitetsbalans
- mätmetoder för aktivitetsbalans

Undervisningsformer

Kursen genomförs webbaserat i form av inspelade föreläsningar, självstudier och seminarium.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet och avslutad kurs Arbetsterapi i yrke och forskning, 30 hp samt 30 hp från kurserna Aktivitet och utveckling genom hela livet, 30 hp och Arbetsterapi och aktivitetsproblem vid funktionsnedsättning och sjukdom, 30 hp (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Kursen examineras i form av en individuell skriftlig inlämningsuppgift och seminarium.

Kursen examineras av universitetsadjunkt.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig inlämningsuppgift2,5 hpA/B/C/D/E/FX/F
Seminarium (inklusive presentation och skriftlig reflektion)0,5 hpU/G

Kurslitteratur

Eklund, M. (2021). Tillfredsställelse med aktiviteter i dagliga livet. Intervjubaserad screening. Svensk version 1.0 med olika anpassningar av Satisfaction with Daily Occupations (SDO). Sveriges Arbetsterapeuter.

Håkansson, C., & Wagman, P. (2022). Aktivitetsbalans i hälsofrämjande arbetsterapi. I P. Wagman (Red.), Hälsa och aktivitet i vardagen - ur ett arbetsterapeutiskt perspektiv (3 uppl.). Sveriges Arbetsterapeuter.

Håkansson, C., & Wagman, P. (2022). Självskattad aktivitetsbalans. Occupational Balance Questionnaire (OBQ11) Svensk version 1.0/2022. Sveriges Arbetsterapeuter.

Wagman, P., & Håkansson, C. (2019). Occupational balance from the interpersonal perspective: A scoping review. Journal of Occupational Science, 26(4), 537-545. doi:10.1080/14427591.2018.1512007

Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.

Vetenskapliga artiklar och annat instuderingsmaterial tillkommer.