KURSPLAN
Aktivitetsbalans och dess betydelse för hälsa och välbefinnande, 3 högskolepoäng
Occupational Balance and its Importance for Health and Wellbeing, 3 credits
Kursplan för studenter vår 2026
Kurskod: | HHVN10 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2018-10-23 |
Reviderad av: | Utbildningsrådet 2024-08-27 |
Gäller fr.o.m.: | 2025-01-20 |
Version: | 4 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | TR1
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Arbetsterapi |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områden nedan, kunna:
Färdighet och förmåga
- sammanställa och presentera relevanta forskningsresultat om aktivitetsbalans och dess betydelse för hälsa och välbefinnande inom ett avgränsat område
- använda ett akademiskt skriftligt språk och referenser samt strukturera text.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över aktivitetsbalans och dess betydelse för olika grupper
- reflektera över egen aktivitetsbalans.
Innehåll
- aktuell forskning relaterad till aktivitetsbalans
- mätmetoder för aktivitetsbalans
Undervisningsformer
Kursen genomförs webbaserat i form av inspelade föreläsningar, självstudier och seminarium.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet och avslutad kurs Arbetsterapi i yrke och forskning, 30 hp samt 30 hp från kurserna Aktivitet och utveckling genom hela livet, 30 hp och Arbetsterapi och aktivitetsproblem vid funktionsnedsättning och sjukdom, 30 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av en individuell skriftlig inlämningsuppgift och seminarium.
Kursen examineras av universitetsadjunkt.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 2,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Seminarium (inklusive presentation och skriftlig reflektion) | 0,5 hp | U/G |
Kurslitteratur
Eklund, M. (2021). Tillfredsställelse med aktiviteter i dagliga livet. Intervjubaserad screening. Svensk version 1.0 med olika anpassningar av Satisfaction with Daily Occupations (SDO). Sveriges Arbetsterapeuter.
Håkansson, C., & Wagman, P. (2022). Aktivitetsbalans i hälsofrämjande arbetsterapi. I P. Wagman (Red.), Hälsa och aktivitet i vardagen - ur ett arbetsterapeutiskt perspektiv (3 uppl.). Sveriges Arbetsterapeuter.
Håkansson, C., & Wagman, P. (2022). Självskattad aktivitetsbalans. Occupational Balance Questionnaire (OBQ11) Svensk version 1.0/2022. Sveriges Arbetsterapeuter.
Wagman, P., & Håkansson, C. (2019). Occupational balance from the interpersonal perspective: A scoping review. Journal of Occupational Science, 26(4), 537-545. doi:10.1080/14427591.2018.1512007
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.
Vetenskapliga artiklar och annat instuderingsmaterial tillkommer.