KURSPLAN
Hälsa och vårdande, 7,5 högskolepoäng
Health and Caring, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2017
Kurskod: | HHVR27 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2017-02-01 |
Gäller fr.o.m.: | 2017-08-28 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | 2017/499 (313) Avdelningen för omvårdnad |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | OM1
|
Fördjupning: | A1N
|
Huvudområde: | Omvårdnad |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för olika hälso- och livskvalitetsbegrepp samt dess betydelse för personcentrerad omvårdnad
- redogöra för hälsa och vårdande utifrån ett livsvärldsperspektiv
- analysera hur biologiska, psykologiska, sociala och kulturella faktorer påverkar individens hälsa och livskvalitet och vilken betydelse dessa har vid personcentrerad omvårdnad
- ingående redogöra för hälsorisker och förebyggande åtgärder.
Färdighet och förmåga
- bedöma, planera, genomföra och utvärdera de åtgärder som behövs för att främja hälsa hos individer
- beskriva och analysera mätmetoder för att bedöma individers hälsa och välbefinnande, så väl på individ som gruppnivå
- visa förmåga att med helhetssyn på individen göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga och samhälleliga aspekter.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och vikten av att fortlöpande utveckla sin kompetens.
Innehåll
- hälsa, livskvalitet, livsvärldsperspektiv samt personcentrerad vård
- metoder att bedöma och mäta hälsa och livskvalitet
- hälsorisker och förebyggande insatser för att befrämja hälsa
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av distanskurs med vissa inslag via nätet och bedrivs som en individuell läskurs.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Kandidatexamen om 180 hp inom omvårdnad, socialt arbete, oral hälsa eller rehabilitering inklusive ett avslutat examensarbete om minst 15 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av två skriftliga individuella uppgifter.
Kursen examineras av docent.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 7,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Kurslitteratur
Andersson, I., & Eljertsson, G. (2009). Folkhälsa som tvärvetenskap - möten mellan ämnen. Lund: Studentlitteratur.
Bowling, A. (2005). Measuring Health: A Review of Quality of Life Measurement Scales. A Review of Quality of Life Measurement Scales. Oxford: Open University Press.
Brülde, B. (2003). Teorier om livskvalitet. Lund: Studentlitteratur.
Brülde, B., & Tengland, P-A. (2010). Hälsa och sjukdom - En begreppslig utredning. Lund: Studentlitteratur.
Dahlberg, K., & Segesten, K. (2010). Hälsa och vårdande. I teori och praxis. Stockholm: Natur & Kultur.
McCormack, B., & McCance, T. (2010). Person-Centred Nursing. Theory and Practice. Oxford: Wiley-Blackwell.
Medin, J., & Alexanderson, K. (2001). Hälsa och hälsofrämjande – en litteraturstudie. Lund: Studentlitteratur.
Tamm, M. (2012). Psykosociala teorier vid hälsa och sjukdom. Lund: Studentlitteratur.
Tillkommer vetenskapliga artiklar.
Senaste upplaga av kurslitteraturen skall användas.