KURSPLAN
Innovationer, entreprenörskap och informatik inom samskapande omvårdnad, 7,5 högskolepoäng
Innovations, Entrepreneurship and Informatics in Collaborative Nursing, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2020
Kurskod: | HIEN10 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2019-11-19 |
Gäller fr.o.m.: | 2020-08-17 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | Avdelningen för omvårdnad |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | OM1
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Omvårdnad |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områden nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för begreppen innovation och entreprenörskap i relation till omvårdnad
- redogöra för nationella strategier för informatik och e-hälsa
- visa förståelse för innebörden av grundläggande begrepp inom e-hälsa och ha kännedom om olika tekniker och metoder
- beskriva utbildningsinsatser för student och medarbetares lärande.
Färdighet och förmåga
- visa förmåga att utveckla omvårdnad utifrån innovation och entreprenörskap samt ha förmåga att samla in och analysera relevant information i detta syfte
- tillämpa metoder och tekniker inom hälsoinformatik och e-hälsa
- identifiera hur patient och närstående görs delaktiga i design av nya produkter och tjänster inom omvårdnad
- kritiskt granska utveckling av hälsoinformatik och e-hälsa och identifiera centrala utmaningar för användning inom omvårdnad
- planera och genomföra undervisning och handledning i samarbete med medarbetare och studenter.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över innovationers betydelse för hållbar utveckling och för att lösa utmaningar inom omvårdnad och de egna värderingarnas betydelse i detta sammanhang
- reflektera över den egna rollen som entreprenör och handledare inom framtidens omvårdnad
- reflektera över e-hälsa och dess tillämpning ur ett etiskt, kommunikativt, jämställdhets, vårdande och säkerhetsperspektiv, på såväl individ och organisationsnivå.
Innehåll
- utmaningar för framtidens sjukvård
- innovation
- entreprenörskap
- informatik
- e-hälsa
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier, inlämningsuppgifter och praktisk tillämpning på kliniskt träningscenter (KTC).
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade kurser inom termin 1, 2 och 3 eller motsvarande kunskaper. Termin 1 omfattar Omvårdnad – profession, ämne och vetenskap, 15hp, Människans fysiologi och anatomi för sjuksköterskor 7,5hp, Tillämpad fysiologi och anatomi inom praktisk omvårdnad, 3hp samt Psykologi för sjuksköterskor 4,5hp. Termin 2 omfattar Mikrobiologi, vårdhygien och immunologi för sjuksköterskor, 7,5hp, Personcentrerad omvårdnad, vårdande förhållningssätt och kommunikation, 7,5hp samt Praktiska grunder för omvårdnad och säkerhet, 15hp. Termin 3 omfattar Omvårdnad vid sviktande hälsa, 15hp och Människans sjukdomar och farmakologi, 15hp. Vidare krävs genomgångna kurser inom termin 4 eller motsvarande kunskaper. Termin 4 omfattar Hälsa och välfärd i ett föränderligt samhälle 4,5hp, Palliativ omvårdnad 4,5 hp, Psykiatrisk omvårdnad 7,5hp, Gerontologisk och geriatrisk omvårdnad 9hp samt Hälsa och hälsoproblem hos barn och familjer 4,5hp.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av skriftlig individuell tentamen, inlämningsuppgifter, seminarier samt praktisk tillämpning.
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Skriftlig individuell tentamen | 2 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Inlämningsuppgifter inkl. seminarier | 2,5 hp | U/G |
Praktisk tillämpning | 3 hp | U/G |
Övrigt
Verksamhetsintegrerat lärande (VIL) utgör 3 hp av kursens totala 7,5 hp.
Kurslitteratur
Gard, G., & Melander Wikman, A. (Red). (2012). E-hälsa - innovationer, metoder, interventioner och perspektiv. Lund, Sverige: Studentlitteratur.
Ingstad, K. (2015). Sociologi för sjuksköterskor. Lund, Sverige: Studentlitteratur.
Martin, L. (2018). Informatik i vården. Lund, Sverige: Studentlitteratur.
Sherwood, G., & Barnsteiner, J. (2013). Kvalitet och säkerhet inom omvårdnad. Lund, Sverige: Studentlitteratur.
Socialdepartementet (2010). Nationell e-Hälsa strategin för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg. Tillgänglig via www.regeringen.se/sveriges-regering/socialdepartementet/ Artikelnummer: S2010.020.
Strikersoft. (2017). Innovationerna och visionerna Trender inom e-hälsa 2017. Strikersoft. E-bok.
Svensk sjuksköterskeförening. (2014). Strategier för sjuksköterskors arbete med e-hälsa. Stockholm, Sverige: Svensk sjuksköterskeförening.
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.
Vetenskapliga artiklar samt annat material tillkommer.