KURSPLAN
Informatik, förbättringskunskap, innovation och entreprenörskap inom omvårdnad, 7,5 högskolepoäng
Informatics, Quality Improvement, Innovation and Entrepreneurship in Nursing, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2025
Kurskod: | HIFN13 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2022-09-29 |
Reviderad av: | Utbildningschef 2024-03-13 |
Gäller fr.o.m.: | 2024-08-26 |
Version: | 3 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | OM1
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Omvårdnad |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områden nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för begreppen innovation och entreprenörskap i relation till omvårdnad
- redogöra för nationella strategier för informatik och e-hälsa
- visa förståelse för innebörden av grundläggande begrepp inom e-hälsa och ha kännedom om olika tekniker och metoder
- beskriva hur patient och närstående kan göras delaktiga i design av nya produkter och tjänster inom omvårdnad
- beskriva likheter och skillnader mellan förbättringsarbete och forskningsprocessen
- förklara faktorer, på individ-, grupp- och systemnivå, som påverkar resultatet när förbättringsarbete genomförs.
Färdighet och förmåga
- visa förmåga att samla in och analysera relevant information i syfte att utveckla omvårdnad utifrån innovation och entreprenörskap
- tillämpa metoder och tekniker på samhället i stort inom hälsoinformatik och e-hälsa.
- identifiera utveckling av hälsoinformatik, e-hälsa och centrala utmaningar för användning inom omvårdnad
- tillämpa metoder och interprofessionellt lärande i förbättringsarbete.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över innovationers betydelse för hållbar utveckling och för att lösa utmaningar inom omvårdnad, och de egna värderingarnas betydelse i detta sammanhang
- reflektera över den egna rollen som entreprenör inom framtidens omvårdnad
- reflektera över e-hälsa och dess tillämpning ur ett etiskt, kommunikativt och vårdande perspektiv samt ur ett jämställdhets-, och säkerhetsperspektiv, på såväl individ- som på organisationsnivå
- beakta ett vetenskapligt, samhälleligt och etiskt perspektiv vid förbättringsarbete
- värdera kommunikationsmönster och lärande i en interprofessionell arbetsgrupp vid förbättringsarbete.
Innehåll
- utmaningar för framtidens sjukvård
- innovation
- entreprenörskap
- informatik
- e-hälsa
- metoder för förbättringsarbete
- nära vård
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier och inlämningsuppgifter.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade kurser inom sjuksköterskeprogrammets termin 1, 2 och 3 eller motsvarande kunskaper. Vidare krävs genomgångna kurser i termin 4 inom sjuksköterskeprogrammet eller motsvarande kunskaper.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av skriftlig individuell tentamen, förbättringsarbete, seminarier och inlämningsuppgifter.
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Skriftlig individuell tentamen | 3 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Förbättringsarbete | 3 hp | U/G |
Seminarier | 1 hp | U/G |
Inlämningsuppgifter | 0,5 hp | U/G |
Övrigt
Förbättringsarbete utgör 3 hp av kursens totala 7,5 HP.
Kurslitteratur
Gard, G., & Melander Wikman, A. (Red). (2012). E-hälsa - innovationer, metoder, interventioner och perspektiv. Studentlitteratur.
Martin, L. (2018). Informatik i vården: hälsoinformatik för sjuksköterskor. Studentlitteratur.
Regeringskansliet. (2016). Vision e-hälsa 2025. Regeringskansliet.
Regeringskansliet. (2020). En strategi för genomförande av Vision e-hälsa 2025. Regeringskansliet.
Sherwood, G. & Barnsteiner, J. (Red.). (2013). Kvalitet och säkerhet inom omvårdnad: sex grundläggande kärnkompetenser. Studentlitteratur.
Svensk sjuksköterskeförening. (2019). Strategi för sjuksköterskors arbete med eHälsa. Svensk sjuksköterskeförening.
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.
Vetenskapliga artiklar samt annat material tillkommer.