KURSPLAN
Förbättringskunskap I, 5 högskolepoäng
Improvement Knowledge I, 5 credits
Kursplan för studenter höst 2024
Kurskod: | HIKR22 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2021-10-12 |
Reviderad av: | Avdelningschef 2022-06-27 |
Gäller fr.o.m.: | 2022-08-22 |
Version: | 2 |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | HS1
|
Fördjupning: | A1N
|
Huvudområde: | Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- ge en översikt över de grundläggande vetenskapliga teorierna, modellerna och metoderna för ständiga förbättringar inom hälsa- och välfärdspraktiker.
Färdighet och förmåga
- tillämpa teorier, modeller och metoder för ständiga förbättringar i praktiken
- designa och genomföra ett personligt förbättringsarbete.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- relatera förbättringskunskap och förbättringsinitiativ till värdeutveckling och hållbarhet inom hälsa- och välfärdspraktiker
- reflektera över egna erfarenheter av förbättringsarbete.
Innehåll
- de åtta domänerna inom förbättringskunskap
- den historiska utvecklingen av förbättringsarbete
- sambandet mellan professionell kunskap och förbättringskunskap
- personligt ledarskap för förbättringsarbete
- tillämpning av förbättringskunskap i ett personligt förbättringsarbete
- nyttan av reflektion och lärande
- teorier om kliniskt mikrosystem; bakgrund, metoder och värde för individ och organisation
- grundläggande kunskaper om akademiskt arbete
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av blandad lärform (blended learning), där självstudier kombineras med campusträffar och webbaserade moment och seminarium.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
För att antas till kursen krävs Filosofie kandidatexamen eller yrkesexamen om minst 180 hp inom medicin, vård, teknik eller social vetenskap, eller motsvarande samt två års yrkeserfarenhet.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av:
- Individuell poster samt en muntlig presentation
- Individuell skriftlig och muntlig examination
- deltagande i diskussionsforum på webbplattform samt inlämning av skriftliga reflektionsuppgifter
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell examination | 3 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Individuell poster | 1 hp | U/G |
Aktivt bidragande i webbaserade diskussionsforum och reflektionsuppgifter | 1 hp | U/G |
Kurslitteratur
Andersson, A-C. Förbättringskunskap och förbättringsforskning. Kunskapsöversikt om förbättringsarbetets framväxt inom hälso- och välfärdssektorn i Sverige, samt implikationer för projektet Barnens Bästa Gäller i Kronoberg.
http:lnu.se/contentassets/d57b8480291d4b019154fc97dd6863cc/forbattringskunskap-och-forbattringsforskning-a4.pdf
Bergman, B., & Klefsjö, B. (2020). Kvalitet från behov till användning. Studentlitteratur.
Nelson E. C., Batalden, P. B., & Godfrey, M. M. (2007). Quality by Design: A Clinical Microsystems Approach.// Jossey-Bass/Wiley.
Senaste upplagan av kurslitteraturen ska användas.
Vetenskapliga artiklar tillkommer.