KURSPLAN
Förbättringskunskap II, 5 högskolepoäng
Improvement Knowledge II, 5 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: HIKS25
Fastställd av: Utbildningsrådet 2014-11-10
Reviderad av: Utbildningsrådet 2018-10-23
Gäller fr.o.m.: 2019-01-21
Version: 2
Diarienummer:Jönköping Academy
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Utbildningsområde: Vård
Ämnesgrupp: HS1
Fördjupning: A1F
Huvudområde: Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

- vetenskapliga teorier, modeller, metoder för ständiga förbättringar inom hälso- och välfärdspraktiker
- olika perspektiv på organisatoriska förbättringsansatser
- balanserande mått och värdekompass
- interprofessionellt arbete och samverkan i team och grupp
- akademiskt skrivande vid förbättringsstudier

Undervisningsformer

Kursen tillämpar blandad lärform (blended learning), där hemstudier kombineras med campusträffar och webbaserade moment och seminarium.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Genomgången kurs Förbättringskunskap I, 5 hp (Improvement Knowledge I, 5 credits).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Kursen examineras i form av:
- individuell examination, skriftlig och muntlig presentation av ett planerat förbättringsarbete inom hälsa- och välfärdspraktiker
- skriftlig reflektionsuppgift utifrån kursinnehåll och litteratur
- deltagande i litteraturseminarium/träffar via lärplattform samt skriftlig reflektionsuppgift.

Kursen examineras av universitetslektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination5 hpU/G/VG

Övrigt

Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid första och sista campussessionen för kursen, uppstart respektive avslutande examination, samt aktivt deltagande på två gruppdiskussioner via lärplattform.

Kurslitteratur

Bergman, B., & Klefsjö, B. (2007). Kvalitet från behov till användning. Lund: Studentlitteratur.

Bate, P., Mendel, P., & Robert, G. (2008). Organizing for Quality: The Improvement Journeys of Leading Hospitals in Europe and the United States. Abingdon: Radcliffe.

Nelson, EC., Batalden, PB., &, Godfrey, MM. (2007). Quality by Design: A Clinical Microsystems Approach. San Francisco: Jossey-Bass/Wiley.

Tillkommer vetenskapliga artiklar samt webbmaterial. Referenslitteratur anges i studieguiden.

Senaste upplagan av kurslitteraturen ska användas.