KURSPLAN
Introduktion till omvårdnad, 7,5 högskolepoäng
Introduction to Nursing, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2011
Kurskod: | HIOG11 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2011-04-11 |
Gäller fr.o.m.: | 2011-08-29 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | OM1
|
Fördjupning: | G1N
|
Huvudområde: | Omvårdnad |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva omvårdnad utifrån individuella behov och interaktion mellan vårdare och vårdtagare
- beskriva begreppet mångfald och hur det påverkar omvårdnad
- redogöra för begreppet hälsa utifrån olika perspektiv
- redogöra för olika människosyner och omvårdnadens värdegrund
- beskriva sjuksköterskeprofessionens framväxt, framtida mål och inriktning samt arbetsområden
- redogöra för processer avseende reflektion och kvalitetsutveckling
- beskriva hur lagar och författningar reglerar sjuksköterskeprofessionen, hälso- och sjukvården samt socialtjänsten.
Färdighet och förmåga
- genomföra personliga förbättringsarbeten
- använda Gibbs reflektionsmodell som metod för lärande.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- medvetandegöra hur egna värderingar och förhållningssätt påverkar omvårdnadens innehåll och utförande
- reflektera över sin egen människosyn och sina egna värderingar.
Innehåll
Kursen behandlar:
- omvårdnadens begrepp, dess innehåll och utveckling
- interaktion, teori och tillämpning
- hälsa och livskvalitet
- människosyn
- värdegrund
- mångfaldsbegreppet
- reflektionsprocesser
- sjuksköterskeprofessionen
- lagar och författningar
- förbättringskunskap
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, studiegruppsarbete, seminarier och fältstudiedag.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt Matematik B, Samhällskunskap A Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2 (Områdesbehörighet 5) med lägst betyget godkänd/E eller motsvarande kunskaper.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras genom en skriftlig individuell tentamen och en individuell uppgift som redovisas i seminarium.
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 7,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Övrigt
Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid seminarier och fältstudiedag.
Kurslitteratur
Edberg, A-K., & Wijk H. (2009). Omvårdnadens grunder – Hälsa och ohälsa. Lund: Studentlitteratur.
Ehrenberg, A., & Wallin L. (2009). Omvårdnadens grunder - Ansvar och utveckling. Lund: Studentlitteratur.
Friberg, F., & Öhlén J. (2009). Omvårdnadens grunder – Perspektiv och förhållningssätt. Lund: Studentlitteratur.
Jasper, M. (2003). Beginning reflective practice. Foundations in Nursing and Health Care. Cheltenham: Nelson Thornes.
Kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska. www.socialstyrelsen.se [Hämtad 2011-01-24.]
Svensk sjuksköterskeförening, SSF. (2010). Alla har rätt till vård. En guide om mänskliga rättigheter i vårdens vardag. www.swenurse.se [Hämtad 2010-01-24.]
Svensk sjuksköterskeförening, SSF. (2008). ICNs etiska kod för sjuksköterskor. www.swenurse.se [Hämtad 2011-01-24.]
Svensk sjuksköterskeförening, SSF (2009). Norberg, A., & Ternestedt, B-M. Omvårdnad som huvudområde i sjuksköterskeutbildningen. I Omvårdnad som akademiskt ämne (rapport). www.swenurse.se [Hämtad 2011-01-24.]
Svensk sjuksköterskeförening, SSF. (2008). Strategi för sjuksköterskans hälsobefrämjande arbete. www.swenurse.se [Hämtad 2011-01-24.]
Svensk sjuksköterskeförening, SSF. (2010). Värdegrund för omvårdnad. www.swenurse.se [Hämtad 2011-01-24.]
Tillkommer lagar och författningar samt vetenskapliga artiklar.
Diarienummer
HHJ Dnr 102/2011
Avdelningen för omvårdnad