KURSPLAN
Introduktion till omvårdnad, 7,5 högskolepoäng
Introduction to Nursing, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2017
Kurskod: | HIOG11 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2011-04-11 |
Reviderad av: | Avdelningschef 2017-06-27 |
Gäller fr.o.m.: | 2017-08-28 |
Version: | 8 |
Diarienummer: | 2017/2657 Avdelningen för omvårdnad |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | OM1
|
Fördjupning: | G1N
|
Huvudområde: | Omvårdnad |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för begreppet omvårdnad och med dess konsensusbegrepp; människa, hälsa, miljö och vårdande
- beskriva mångfald och hur det påverkar omvårdnad
- redogöra för begreppet hälsa utifrån olika perspektiv
- redogöra för omvårdnadens värdegrund
- beskriva sjuksköterskeprofessionens framväxt, framtida mål och inriktning samt arbetsområden
- beskriva innebörden av kvalitetsutveckling
- redogöra för reflektions- och lärprocessen
- beskriva hur lagar och författningar reglerar sjuksköterskeprofessionen, hälso- och sjukvården samt socialtjänsten.
Färdighet och förmåga
- använda reflektion som metod för lärande.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- medvetandegöra hur egna värderingar och förhållningssätt påverkar omvårdnadens innehåll och utförande
- reflektera över sin egen människosyn och sina egna värderingar.
Innehåll
Kursen behandlar:
- omvårdnadens konsensusbegrepp, dess innehåll och utveckling
- värdegrund
- mångfald
- reflektion
- livslångt lärande
- sjuksköterskeprofessionen
- lagar och författningar
- kvalitetsförbättring
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, studiegruppsarbete, seminarier och fältstudiedag.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt Matematik B, Samhällskunskap A Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2 (Områdesbehörighet 5) med lägst betyget godkänd/E eller motsvarande kunskaper.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras genom skriftlig individuell tentamen och individuella uppgifter som redovisas i seminarium.
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 7,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Övrigt
Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid seminarier och fältstudiedag.
Kurslitteratur
Arman, M., Dahlberg, K. & Ekebergh, M. (Red.). (2015). Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber.
Edberg, A-K., & Wijk H. (2014). Omvårdnadens grunder – Hälsa och ohälsa. Lund: Studentlitteratur.
Ehrenberg, A., & Wallin L. (2014). Omvårdnadens grunder - Ansvar och utveckling. Lund: Studentlitteratur.
Forsberg, A. (2016). Omvårdnad på akademisk grund. Att utvecklas och ta ansvar. Stockholm: Natur & Kultur.
Friberg, F., & Öhlén J. (2014). Omvårdnadens grunder – Perspektiv och förhållningssätt. Lund: Studentlitteratur.
Svensk sjuksköterskeförening. (2008). ICNs etiska kod för sjuksköterskor. Hämtad 20 maj 2016 från www.swenurse.se.
Svensk sjuksköterskeförening. (2010). Värdegrund för omvårdnad. Hämtad 20 maj 2016 från www.swenurse.se.
Svensk sjuksköterskeföreningen (2017) Kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska. Hämtad 20 juni 2017 från www.swenurse.se
United nations. The Universal Declaration of Human Rights. Hämtad 20 maj, 2016, från http://www.un.org/en/universal-declaration-human-rights/
Senaste upplagan av kurslitteraturen ska användas.
Tillkommer lagar och författningar samt vetenskapliga artiklar.