KURSPLAN
Informationens roll i kvalitetsförbättring inom hälsa och välfärd, 3,7 högskolepoäng
The role of Information in Quality Improvement of Health and Welfare, 3.7 credits
Kursplan för studenter vår 2020
Kurskod: | HIRS20 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2019-05-14 |
Gäller fr.o.m.: | 2020-01-20 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | Jönköping Academy |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | HS1
|
Fördjupning: | A1F
|
Huvudområde: | Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för begrepp och modeller för att förstå informationens roll i förbättring av vård- och omsorgsprocesser
- identifiera informationsförsörjning i förbättringsarbete och föreslå alternativa lösningar.
Färdighet och förmåga
- kritiskt analysera informationsförsörjning i förbättring av vård- och omsorgsprocesser
- använda verktyg för att reda ut sammanhang och orsaker relaterat till förbättringsarbete.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera kring informationens roll i förbättring av vård- och omsorgsprocesser, se alternativ och värdera dem.
Innehåll
- begrepp, verktyg och modeller inom informationsförsörjning i vård- och omsorgsprocesser
- aktörers informationsbehov i vård- och omsorgsprocesser, med särskilt fokus på patienter/brukare/anhöriga alternativt kunder
- informationens roll i kvalitetsförbättring
- digital verksamhetsutveckling i vården
Undervisningsformer
Kursen tillämpar blandad lärform (blended learning), där självstudier kombineras med campusträffar och webbaserade moment.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt genomgångna kurser Förbättringskunskap I, 5 hp och II, 5 hp, Drivkrafter och inspirationskällor för förbättringsarbete, 5 hp, Patientens/brukarens perspektiv, 5 hp och Systemtänkande: organisering, ledning och styrning av omsorg samt hälso- och sjukvård, 10 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Kursen examineras i form av:
- en skriftlig inlämningsuppgift
- en muntlig presentation
- gruppdiskussion på webbplattform
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 3,7 hp | U/G/VG |
Kurslitteratur
Nelson, E. C., Batalden, P. B., & Godfrey, M. M. (2007). Quality by Design: A Clinical Microsystems Approach. San Francisco: Jossey-Bass/Wiley.
Senaste upplagan av kurslitteraturen skall användas.
Tillkommer vetenskapliga artiklar.