KURSPLAN
Informationens roll i kvalitetsförbättring inom hälsa och välfärd, 3,7 högskolepoäng
The role of Information in Quality Improvement of Health and Welfare, 3.7 credits
Kursplan för studenter vår 2024
Kurskod: | HIRS23 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2021-10-12 |
Gäller fr.o.m.: | 2023-01-23 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | HS1
|
Fördjupning: | A1F
|
Huvudområde: | Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- detaljerat redogöra för begrepp och modeller för att förstå informationens roll i förbättring av hälso- och välfärdsprocesser
- identifiera informationens roll i förbättringsarbete och föreslå alternativa lösningar.
Färdighet och förmåga
- kritiskt analysera informationens roll i hälso- och välfärdsprocesser
- använda verktyg för att reda ut sammanhang och orsaker relaterat till informationens roll i förbättringsarbete inom hälsa och välfärd.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- analysera och reflektera kring informationens roll i förbättring av vård- och omsorgsprocesser, se alternativ och värdera dem.
Innehåll
- begrepp, verktyg och modeller relaterat till informationens roll i vård- och hälsoprocesser
- aktörers informationsbehov i vård- och hälsoprocesser, med särskilt fokus på patienter/brukare/närstående
- informationens roll i kvalitetsförbättring
Undervisningsformer
Kursen tillämpar blandad lärform (blended learning), där campusträffar kombineras med webbaserade moment.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt genomgångna kurser Förbättringskunskap I, 5 hp och Förbättringskunskap II, 5 hp, Drivkrafter och inspirationskällor för förbättringsarbete, 5 hp, Patientens/brukarens perspektiv, 5 hp och Systemtänkande: organisering, ledning och styrning av omsorg samt hälso- och sjukvård, 10 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av:
- individuell skriftlig inlämningsuppgift
- individuell muntlig presentation
- gruppdiskussioner på webbplattform
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell skriftlig examinationsuppgift | 2 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Muntlig examinationsuppgift | 0,7 hp | U/G |
Aktivt bidragande i webbaserade diskussionsforum | 1 hp | U/G |
Kurslitteratur
Nelson, E. C., Batalden, P. B., & Godfrey, M. M. (2007). Quality by Design: A Clinical Microsystems Approach. Jossey-Bass/Wiley.
Senaste upplagan av kurslitteraturen skall användas.
Tillkommer vetenskapliga artiklar.