KURSPLAN
Komplexa ohälsotillstånd hos äldre, 7,5 högskolepoäng
Complex Ill-health Conditions in the Elderly, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2025
Kurskod: | HKÄR21 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2021-01-15 |
Gäller fr.o.m.: | Våren 2021 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | Institutet för gerontologi |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | OM1
|
Fördjupning: | A1N
|
Huvudområde: | Omvårdnad |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- ur ett samhällsperspektiv redogöra för och problematisera situationen för den äldre personen med komplexa vårdbehov vid ohälsa
- med utgångspunkt i nationell och internationell forskning och i ett holistiskt perspektiv analysera och problematisera äldre med komplexa vårdbehov
- redogöra för komplexa vårdbehov och rehabilitering hos äldre utifrån ett livscykelperspektiv
Färdighet och förmåga
- utifrån ett personcentrerat förhållningssätt ansvara för och i samråd med den äldre personen och närstående genomföra en omvårdnadsplan
- planera, leda och utvärdera personcentrerad omvårdnad i samverkan med den äldre personen, närstående och andra professioner
- observera, bedöma, analysera och värdera komplexa vårdbehov och rehabilitering hos äldre
- bedöma och argumentera för åtgärder vid akuta situationer hos äldre med komplexa vårdbehov
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska och värdera etiska frågeställningar, människosyn och normer i omvårdnaden av den äldre personen med komplexa vårdbehov
- värdera och kritiskt granska samverkan med andra professioner i omvårdnad av äldre utifrån specialistsjuksköterskans ansvar
- reflektera över det vetenskapliga förhållningssättets betydelse för utveckling av kunskap inom omvårdnad av äldre
- värdera och reflektera över det egna professionella förhållningssättet som specialistsjuksköterska inom vård av äldre
- reflektera över och kritiskt granska hållbarhet i omvårdnaden av äldre ur ett ekologiskt, socialt och ekonomiskt perspektiv
Innehåll
- Akuta bedömningar
- Etiska frågeställningar
- Geriatrisk omvårdnad utifrån ett individ-, närstående- och organisatoriskt perspektiv
- Holistiskt perspektiv
- Kognitiv svikt
- Sköra äldre
- Multimorbiditet och komplexa vårdbehov hos äldre
- Normer
- Omvårdnadsplanering
- Rehabilitering
- Äldres läkemedelsbehandling (inklusive polyfarmaci)
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt kandidatexamen i omvårdnad eller sjuksköterskeexamen, 180 hp, inklusive ett avslutat examensarbete om minst 15 hp.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.
Kursen examineras individuellt genom skriftliga inlämningsuppgifter, klinisk examination
samt obligatoriska moment.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Skriftlig inlämningsuppgift | 2 hp | U/G |
VFU och klinisk examination | 3 hp | U/G |
Skriftlig inlämningsuppgift | 2,5 hp | U/G |
Övrigt
Vid underkänt resultat på klinisk(a) examination(er) under VFU har studenten rätt till
förnyad VFU och klinisk(a) examination(er) vid ett (1) tillfälle. Examinator kan med
omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller
motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter och
förhållningssätt att patienternas förtroende riskerar att skadas. När VFU avbryts på detta sätt
innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är
förbrukat. I sådana fall ska en individuell studieplan/handlingsplan upprättas, där det framgår
vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt
VFU-tillfälle på denna kurs. Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) motsvarar 3 hp.
Undervisning på engelska kan förekomma.
Generella regler för examination vid Högskolan Väst finns på www.hv.se.
Om den studerande har ett beslut/rekommendation om särskilt pedagogiskt stöd på grund av
funktionsnedsättning har examinator rätt att examinera den studerande i en anpassad
examinationsform.
Kurslitteratur
Blomqvist, K., Edberg, A¬K., Ernst Bravell, M., & Wijk, H. (2017). Omvårdnad och äldre. (1 ed.). Lund: Studentlitteratur
Edberg, A¬K., Ehrenberg, A., Friberg, F., Wallin, L., Wijk, H. & Öhlén, J. (2013). Omvårdnad på avancerad nivå: kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden. 1 uppl. Lund: Studentlitteratur
Edberg, AK. (Red). (2011). Att möta personer med demens. Lund: Studentlitteratur
Sandman, L. & Kjellström, S. (2018). Etikboken: etik för vårdande yrken. (Andra uppl). Lund: Studentlitteratur
SBU. (2013). Omhändertagande av äldre som inkommer till sjukhus-med fokus på sköra äldre. 221. Stockholm: Statens beredning för
medicinsk utvärdering. https:www.sbu.se/contentassets/5f0e7213e73b4369acd4874fd3dcbf89/akutvard_aldre.pdf
Socialstyrelsen. (2010). Indikatorer för god läkemedelsterapi hos äldre. Stockholm: Socialstyrelsen. http:www.socialstyrelsen.se/publikationer2010/2010-6-29
Socialstyrelsen. (2017). Nationella riktlinjer för vård och omsorg vid demenssjukdom 2010 stöd för styrning och ledning. Stockholm: Socialstyrelsen. https:www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/nationella-riktlinjer/2017-12-2.pdf
SOSFS 2013a. Läkemedelsgenomgångar för äldre ordinerade fem eller fler läkemedel – en vägledning för hälso- och sjukvården. http:www.socialstyrelsen.se/publikationer1997/1997-10-14
Kompletterande material
Aktuella vetenskapliga artiklar, styrdokument och författningar tillkommer.
Senaste upplaga av kurslitteraturen skall användas.