KURSPLAN
Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd, examensarbete för magisterexamen, 15 högskolepoäng
Quality Improvement and Leadership in Health and Welfare Services, Master Thesis (one year), 15 credits
Kursplan för studenter vår 2013
Kurskod: | HK1T21 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2011-05-30 |
Gäller fr.o.m.: | 2011-08-29 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | HS1
|
Fördjupning: | A1E
|
Huvudområde: | Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- sammanfatta och visa fördjupad insikt, såväl teoretiskt som metodologiskt, inom kvalitetsförbättring och ledarskap, samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete.
Färdighet och förmåga
- identifiera och integrera kunskap samt analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer
- självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter avseende kvalitetsförbättring inom hälsa, vård och omsorg inom givna tidsramar
- beskriva samspel mellan mikro-, meso-, makronivå och multiprofessionella organisationers särdrag i relation till kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa, vård och omsorg
- muntligt och skriftligt presentera, diskutera och kritiskt granska teori och evidens beträffande kvalitetsförbättring och ledarskap.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- inom kvalitetsförbättring och ledarskap göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används
- identifiera sitt eget behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin kompetensutveckling.
Innehåll
Kuren behandlar:
- kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd
- former för vetenskaplig rapportering
- litteratursökning, kritisk granskning och syntes av vetenskaplig litteratur
- kritisk granskning av data och vetenskapliga rapporter
- forskningsetiska principer
- författande av en magisteruppsats
- försvar av, och opposition på, examensarbeten
Undervisningsformer
Kursen genomförs som distanskur via nätet med 5 campusträffar. Arbetsformerna har sin grund i flexibelt lärande och genomförandet innebär självständigt arbete under handledning samt diskussion och seminarier.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade obligatoriska kurser enligt nedan, eller motsvarande kunskaper, inom programmet för Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa, vård och omsorg:
Drivkrafter och inspirationskällor för förbättringsarbete, 5 hp
Förbättringskunskap I, 5 hp
Patientens/brukarens perspektiv, 5 hp
Systemtänkande; organisering, ledning och styrning av omsorg samt hälso- och sjukvård, 10 hp
Förbättringskunskap II, 5 hp
Kvalitet, mätning och lärande, 7,5 hp.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras dels genom en individuell muntlig halvtidsrapport och dels genom en individuell skriftlig, muntlig och populärvetenskaplig slutredovisning av självständigt arbete samt opposition på annan students arbete. I samråd med examinator kan examensarbetet genomföras parvis.
Examinator
Kursen examineras av docent.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 15 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Övrigt
Övrigt
Kursen är obligatorisk i magisterprogram för kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa, vård och omsorg.
Deltagande i distansundervisning kräver tillgång till dator med internetuppkoppling, tillgång till headset med mikrofon samt webb-kamera.
Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid kursstart, halvtidsavstämning samt vid försvar och opposition av uppsatser.
Kurslitteratur
Relevant litteratur utifrån valt ämnesområde och vetenskaplig metod omfattande ca 1000 sidor. Litteraturen väljs i samråd med handledare.
Referenslitteratur
Backman, J. (2008). Rapporter och uppsatser.Lund: Studentlitteratur.
Ekengren, A-M., & Hinnfors, J. (2006). Uppsatshandbok – Hur du lyckas med din uppsats. Lund: Studentlitteratur.
Friberg, F. (Red.). (2006). Dags för uppsats – vägledning för litteraturbaserade examensarbeten. Lund: Studentlitteratur.
Glasman-Deal, H. (2009). Science Research Writing: A Guide for Non-Native Speakers of English. Singapore; London: World Scientific.
Hegelund, S. (2007). Akademisk argumentation – att skriva övertygande uppsatser. Malmö: Liber.
Senaste upplaga av kurslitteraturen skall användas.
Vetenskapliga artiklar tillkommer.
HHJ Dnr 435/2011 (122)
Avdelningen för beteendevetenskap och socialt arbete