KURSPLAN
Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd, examensarbete för masterexamen, del I, 30 högskolepoäng
Quality Improvement and Leadership in Health and Welfare Services, Master Thesis, part I, 30 credits
Kursplan för studenter höst 2024
Kurskod: | HK2V29 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2018-10-23 |
Reviderad av: | Utbildningsrådet 2023-05-16 |
Gäller fr.o.m.: | 2023-08-28 |
Version: | 2 |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | HS1
|
Fördjupning: | A2E
|
Huvudområde: | Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för kunskapsområdet kvalitetsförbättring och ledarskap, samt visa insikt i aktuellt forsknings- och förbättringsarbete inklusive former för vetenskaplig rapportering.
Färdighet och förmåga
- identifiera och applicera metodkunskap inom kvalitetsförbättring och ledarskap
- initiera, leda, bedriva, dokumentera och kontinuerligt utvärdera förbättringsarbete med ett lärande förhållningssätt inom hälsa- och välfärdspraktiker
- sprida kunskapsbaserade åtgärder som kan bidra till bättre hälsa och välfärd samt en god resurshushållning
- beakta och i samskapande (co-production) tillvarata patienters/brukares/anhörigas alternativt kunders kunskaper och erfarenheter i utformning och genomförande av förbättringsarbete
- tillämpa och medverka i forsknings- och förbättringsarbete inom kvalitetsförbättring och ledarskap
- relatera och beakta samspel mellan mikro-, meso-, makroperspektiv och multiprofessionella organisationers utmaningar i relation till kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera och reflektera över sitt eget ledarskap och relatera detta till individers och den professionella arbetsgruppens reaktioner vid forsknings- och förbättringsarbete
- relatera sitt professionella agerande till värdegrunder för hälsa och välfärd med fokus på samskapande med och värdeskapande för patienter/brukare/anhöriga alternativt kunder
- bedöma och värdera insatser med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga aspekter
- visa medvetenhet om, och beakta, etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete inom kvalitetsförbättring och ledarskap, dess roll i samhället och människors ansvar för hur det tillämpas.
Innehåll
- genomförande av ett praktiskt förbättringsarbete med en tydlig koppling till patient-, brukar-, närstående alternativt kundnyttaperspektivet
- fördjupning och utveckling av ämnet Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd
- metoder lämpliga för ämnesområdet
- vetenskaplig rapportering
- forskningsetiska principer
- författande av examensarbete
- försvar av och opposition på examensarbeten vid halvtidsseminarium
Undervisningsformer
Studenten genomför under kursen ett verksamhetsförlagt förbättringsarbete och en vetenskaplig studie av förbättringsarbetet. Kursen tillämpar blandat lärande vilket innebär webbaserad undervisning och campusträffar. Arbetsformerna har sin grund i flexibelt lärande och genomförandet innebär självständigt arbete under handledning samt diskussion, reflektion och seminarier.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade (A) och genomförda (G) och obligatoriska kurser enligt nedan inom programmet för Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa, vård och omsorg, eller motsvarande kunskaper:
Förbättringskunskap I, 5 hp (A)
Drivkrafter och inspirationskällor för förbättringsarbete, 5 hp (A)
Patientens/brukarens och anhörigas perspektiv, 5 hp (A)
Förbättringskunskap II, 5 hp (A)
Systemtänkande; organisering, ledning och styrning av omsorg samt hälso- och sjukvård, 10 hp (A)
Kvalitet, mätning och lärande, 7,5 hp (A)
Projektplanering och stöd för kvalitetsförbättring, 7,5 hp (G)
Informationens roll i kvalitetsförbättring inom hälsa och välfärd. 3,7 hp (G)
Vetenskapsteori och vetenskaplig metod, 3,8 hp (G)
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Kursens delmoment bedöms med betygen U eller G. Den individuella skriftliga examinationen, i form av en uppsats, bedöms med betygen U, G eller VG.
Kursen examineras i form av Rapport I, Rapport II, Rapport III, aktivt bidragande i reflektion, presentation av individuell skriftlig examination och opponering av individuell skriftlig examination samt en individuell skriftlig examinationsuppgift (uppsats). I samråd med examinator kan examensarbetet genomföras parvis.
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Rapport I (PDSA) | 3 hp | U/G |
Rapport II (mätningar) | 3 hp | U/G |
Rapport III (lägesrapport) | 3 hp | U/G |
Aktivt bidragande i reflektion | 3 hp | U/G |
Presentation av individuell skriftlig examination | 1 hp | U/G |
Opponering av individuell skriftlig examination | 2 hp | U/G |
Individuell skriftlig examination | 15 hp | U/G/VG |
Kurslitteratur
Relevant litteratur utifrån valt ämnesområde och vetenskaplig metod omfattande ca 2000 sidor.
Litteraturen diskuteras med handledare.
Referenslitteratur finns i studieguiden och på den digitala lärplattformen