KURSPLAN
Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd, examensarbete för masterexamen, del I, 30 högskolepoäng
Quality Improvement and Leadership in Health and Welfare Services, Master Thesis, part I, 30 credits
Kursplan för studenter höst 2024
Kurskod: HK2V29
Fastställd av: Utbildningsrådet 2018-10-23
Reviderad av: Utbildningsrådet 2023-05-16
Gäller fr.o.m.: 2023-08-28
Version: 2
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Utbildningsområde: Vård
Ämnesgrupp: HS1
Fördjupning: A2E
Huvudområde: Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

- genomförande av ett praktiskt förbättringsarbete med en tydlig koppling till patient-, brukar-, närstående alternativt kundnyttaperspektivet
- fördjupning och utveckling av ämnet Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd
- metoder lämpliga för ämnesområdet
- vetenskaplig rapportering
- forskningsetiska principer
- författande av examensarbete
- försvar av och opposition på examensarbeten vid halvtidsseminarium

Undervisningsformer

Studenten genomför under kursen ett verksamhetsförlagt förbättringsarbete och en vetenskaplig studie av förbättringsarbetet. Kursen tillämpar blandat lärande vilket innebär webbaserad undervisning och campusträffar. Arbetsformerna har sin grund i flexibelt lärande och genomförandet innebär självständigt arbete under handledning samt diskussion, reflektion och seminarier.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutade (A) och genomförda (G) och obligatoriska kurser enligt nedan inom programmet för Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa, vård och omsorg, eller motsvarande kunskaper:

Förbättringskunskap I, 5 hp (A)
Drivkrafter och inspirationskällor för förbättringsarbete, 5 hp (A)
Patientens/brukarens och anhörigas perspektiv, 5 hp (A)
Förbättringskunskap II, 5 hp (A)
Systemtänkande; organisering, ledning och styrning av omsorg samt hälso- och sjukvård, 10 hp (A)
Kvalitet, mätning och lärande, 7,5 hp (A)
Projektplanering och stöd för kvalitetsförbättring, 7,5 hp (G)
Informationens roll i kvalitetsförbättring inom hälsa och välfärd. 3,7 hp (G)
Vetenskapsteori och vetenskaplig metod, 3,8 hp (G)

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Kursens delmoment bedöms med betygen U eller G. Den individuella skriftliga examinationen, i form av en uppsats, bedöms med betygen U, G eller VG.

Kursen examineras i form av Rapport I, Rapport II, Rapport III, aktivt bidragande i reflektion, presentation av individuell skriftlig examination och opponering av individuell skriftlig examination samt en individuell skriftlig examinationsuppgift (uppsats). I samråd med examinator kan examensarbetet genomföras parvis.

Kursen examineras av universitetslektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Rapport I (PDSA)3 hpU/G
Rapport II (mätningar)3 hpU/G
Rapport III (lägesrapport)3 hpU/G
Aktivt bidragande i reflektion3 hpU/G
Presentation av individuell skriftlig examination1 hpU/G
Opponering av individuell skriftlig examination2 hpU/G
Individuell skriftlig examination15 hpU/G/VG

Kurslitteratur

Relevant litteratur utifrån valt ämnesområde och vetenskaplig metod omfattande ca 2000 sidor.
Litteraturen diskuteras med handledare.
Referenslitteratur finns i studieguiden och på den digitala lärplattformen