KURSPLAN
Kvalitetsförbättringar applicerade inom hälsofrämjande omvårdnad, 7,5 högskolepoäng
Quality Improvements applied in Health Promotion Nursing, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2021
Kurskod: HKAN10
Fastställd av: Utbildningsrådet 2019-11-19
Reviderad av: Avdelningschef 2020-09-25
Gäller fr.o.m.: 2021-01-25
Version: 2
Diarienummer:Avdelningen för omvårdnad
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Vård
Ämnesgrupp: OM1
Fördjupning: G2F
Huvudområde: Omvårdnad

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områden nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

- metoder för förbättringsarbete
- hälsofrämjande metoder och strategier
- hälsopedagogik
- nationella riktlinjer för sjukdomsförebyggande metoder
- levnadsvanors betydelse för hälsan
- akutsjukvård
- interprofessionellt lärande

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier, inlämningsuppgifter och praktisk tillämpning på kliniskt träningscenter (KTC).

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutade kurser inom termin 1, 2 och 3 eller motsvarande kunskaper. Termin 1 omfattar Omvårdnad – profession, ämne och vetenskap, 15hp, Människans fysiologi och anatomi för sjuksköterskor 7,5hp, Tillämpad fysiologi och anatomi inom praktisk omvårdnad, 3hp samt Psykologi för sjuksköterskor 4,5hp. Termin 2 omfattar Mikrobiologi, vårdhygien och immunologi för sjuksköterskor, 7,5hp, Personcentrerad omvårdnad, vårdande förhållningssätt och kommunikation, 7,5hp samt Praktiska grunder för omvårdnad och säkerhet, 15hp. Termin 3 omfattar Omvårdnad vid sviktande hälsa, 15hp och Människans sjukdomar och farmakologi, 15hp. Vidare krävs genomgångna kurser inom termin 4 eller motsvarande kunskaper. Termin 4 omfattar Hälsa och välfärd i ett föränderligt samhälle 4,5hp, Palliativ omvårdnad 4,5 hp, Psykiatrisk omvårdnad 7,5hp, Gerontologisk och geriatrisk omvårdnad 9hp samt Hälsa och hälsoproblem hos barn och familjer 4,5hp.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Kursen examineras i form av skriftlig individuell tentamen, inlämningsuppgifter, seminarier samt praktisk tillämpning.

Kursen examineras av universitetslektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Skriftlig individuell tentamen2 hpA/B/C/D/E/FX/F
Inlämningsuppgifter inkl. seminarier2,5 hpU/G
Praktisk tillämpning3 hpU/G

Övrigt

Verksamhetsintegrerat lärande (VIL) utgör 3 hp av kursens totala 7,5 hp.

Kurslitteratur

Hertting, A., & Kristenson, M. (2012). Hälsofrämjande möten. Från Barnhälsovård till palliativ vård. Lund, Sverige: Studentlitteratur.

Klang Söderkvist, B. (2018). Patientundervisning. Lund, Sverige: Studentlitteratur.

Sandberg, H. (2017). Pedagogik för sjuksköterskor. Lund, Sverige: Studentlitteratur.

Sherwood, G., & Barnsteiner, J. (2013). Kvalitet och säkerhet inom omvårdnad. Lund, Sverige: Studentlitteratur.

Svensk sjuksköterskeförening, SSF. (2008). Strategier för sjuksköterskans hälsofrämjande arbete. Hämtad från http: www.swenurse.se

Wikström, J. (2018). Akutsjukvård: omvårdnad och behandling vid akut sjukdom eller skada. Lund, Sverige:Studentlitteratur.

Willman, A., & Gustafsson, B. (2015). Hälsofrämjande omvårdnad. Bekräftande vägledning för att skapa sin egen hälsa. Lund, Sverige: Studentlitteratur

Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.

Vetenskapliga artiklar samt annat material tillkommer.