KURSPLAN
Socialt arbete, myndighetsutövning, konsekvenser och dilemman, 7,5 högskolepoäng
Social Work, Authority, Consequences and Dilemmas, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2015
Kurskod: | HKDR24 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2015-03-30 |
Gäller fr.o.m.: | 2015-08-17 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | 2014/2934 (122) Avdelningen för beteendevetenskap och socialt arbete |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området
|
Ämnesgrupp: | SS2
|
Fördjupning: | A1N
|
Huvudområde: | Socialt arbete |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- problematisera myndighetsutövning och handläggning inom en komplex praktik
- på ett fördjupat sätt problematisera handläggningens och myndighetsutövningens konsekvenser för brukare/klient
- visa fördjupad kunskap om och förståelse för samspelet mellan individers och gruppers sociala situation, levnadsvillkor, fysiska och psykiska hälsa samt funktionsförmåga i förhållanden till samhälleliga och andra bakomliggande faktorer
- visa fördjupad kunskap och förståelse för barns behov och sådana samhälls- och familjeförhållanden som påverkar människors livsbetingelser.
Färdighet och förmåga
- självständigt analysera och kritiskt reflektera över handläggning och myndighetsutövning med utgångspunkt i aktuella samhällsvetenskapliga teorier och forskning
- självständigt samla in och kritiskt granska kunskapsunderlag för handläggning och myndighetsutövning
- självständigt integrera lagstiftning vid handläggning och myndighetsutövning.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över och värdera handläggning och myndighetsutövning utifrån dess komplexitet med hänsyn till etik i socialt arbete och olika värdegrunder
- kritiskt reflektera över ett professionellt förhållningssätt och bemötandefrågor relaterat till handläggning och myndighetsutövning.
Innehåll
- den sociala handläggningens historia
- myndighetsutövning och organisering
- det ojämlika mötet – brukaren i handläggningsprocessen
- myndighetsutövning, handläggning och juridiska paradoxer
- aktuella exempel på strukturerade handläggningsmodeller
- myndighetsutövning – reproducerande processer och empowerment
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier och studentens självständiga arbete.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade kurser om 150 hp inom socionomprogrammet (termin 1-5) och genomgångna kurser Vetenskapsteori och forskningsmetodik med ämnesfördjupning, 15 hp och Socialt arbete, examensarbete, 15 hp alternativt socionomexamen inklusive examensarbete om 15 hp eller motsvarande kunskaper alternativt kandidatexamen i socialt arbete.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Kursen examineras i form av ett individuellt genomfört skriftligt paper.
Kursen examineras av lektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 7,5 hp | U/G/VG |
Övrigt
Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid seminarier.
Kurslitteratur
Forsberg, H., & Vagli, Å. (2006). The social constructions of emotions in child protection case talk. Qualitative Social Work, 5(4), 9-31.
Hall, C., Slembrouck, S., Haigh, E., & Lee, A. (2010). The management of professional roles during boundary work in child welfare. International Journal of Social Welfare, 19(3), 303-309.
Hjörne, E., Juhila, K., & van Nijnatten, C. (2010). Negotiation dilemmas in the practices of street-level welfare work. International Journal of Social Welfare, 19 (3), 303-309.
Hollander, A,. & Borgström-Alexius, K. (2009). Juridik och rättsvetenskap i socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
Honneth, A. (2003). Erkännande. Praktisk-filosofisk studie. Göteborg: Daidalos.
Lipsky, M. (2010). Street-Level Bureaucracy. Dilemmas of the Individual in Public Services. New York: Russell Sage Foundation.
Pettersson, K.S., & Simonsen, E. (2013). Erkännande – utmaningar för professioner. Malmö. Gleerups.
Sunesson , S. (2006). Socialt arbete som internationellt forskningsområde. I Meeuwisse, A, Sunesson, S & Swärd, H. Socialt arbete. En grundbok. Stockholm: Natur och Kultur.
White, S., Hall, C., & Peckover, S. (2009). The Descriptive Tyranny of the Common Assessment Framework: Technologies of Categorization and Professional Practice in Child Welfare British Journal of Social Work. 39 (7), 1197-1217.
Senaste upplagan av kurslitteraturen ska användas.
Ytterligare vetenskapliga artiklar tillkommer