KURSPLAN
Klinisk fysiologisk undersökningsmetodik, fördjupningskurs, 16,5 högskolepoäng
Examination Methods within Clinical Physiology, Advanced Course, 16.5 credits
Kursplan för studenter höst 2012
Kurskod: HKFK12
Fastställd av: Utbildningsrådet 2012-05-21
Gäller fr.o.m.: 2012-08-27
Version: 1
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Medicinska området
Ämnesgrupp: BL1
Fördjupning: G1F
Huvudområde: Biomedicinsk laboratorievetenskap

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

- avancerad klinisk fysiologisk undersökningsmetodik
- diagnostik
- omvårdnad av patient i samband med undersökningar
- kommunikation och information till patient och anhöriga
- kvalitetssäkring
- sterilhantering
- informations- och bildarkivsystem

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar, verksamhetsförlagd utbildning under 5 veckor och seminarier.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt genomgångna kurser om 37,5 hp inom huvudområdet klinisk fysiologi varav 30 hp ska vara avslutade (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Kursen examineras i form av en individuell skriftlig tentamen och två skriftliga inlämningsuppgifter vilka redovisad vid seminarier. Dessutom examineras den verksamhetsförlagda utbildningen genom handledarens skriftliga bedömning.
Examinator
Kursen examineras av universitetsadjunkt.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination16,5 hpA/B/C/D/E/FX/F

Övrigt

Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid verksamhetsförlagd utbildning, seminarier och vissa föreläsningar (anges på schema).
Tillfälligt avbrott av kurs
Hälsohögskolan får avbryta en students medverkan i verksamhetsförlagd utbildning eller annan praktisk verksamhet under pågående kurs om en student visar grov olämplighet/oskicklighet när han/hon tillämpat sina färdigheter på människor. En student vars verksamhetsförlagda utbildning eller annan praktisk verksamhet har avbrutits på grund av grov olämplighet/oskicklighet får inte delta i kursen på nytt innan kursansvarig eller examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som behövs. I samband med beslut om avbrytande ska i beslutet anges på vilka grunder avbrottet är baserat. Efter beslutet ska även en individuell plan fastställas för studenten i vilken ska framgå vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan räkna med, hur kontrollen ska gå till, när den första kontrollen ska äga rum och när eventuella nya kontroller får äga rum.

Kurslitteratur

Institutet för Biomedicinsk laboratorievetenskap. (1996). Yrkesetisk kod för biomedicinska analytiker. [Hämtad 2012-05-08] http:www.ibl-inst.se

Jogestrand T., & Rosfors S. (2002).
Klinisk fysiologisk kärldiagnostik. Lund: Studentlitteratur AB.
Jonsson, B., & Wollmer P. (Red.). (2011).
Klinisk fysiologi, med nuklearmedicin och klinisk neurofysiologi. Stockholm Liber.
Tillkommer vetenskapliga artiklar.
Kvalitetssäkrade kliniska metodbeskrivningar.
Senaste upplagan av kurslitteraturen skall användas.
Referenslitteratur
Brauer K., Jorfeldt L., & Pahlm, O. (2003).
Det kliniska arbetsprovet. Lund: Studentlitteratur AB.
Bäcklund L., Hedenstierna G., & Hedenström H. (2000).
Lungfysiologi och diagnostik vid lungsjukdom. Lund: Studentlitteratur AB.
Sand, O., Sjaastad, Ø.V., Haug, E., & Bjålie, J.G. (2007).
Människokroppen. Fysiologi och anatomi. Stockholm: Liber AB.
Tank, P.W., & Gest. T.R. (2009).
Atlas of anatomy (Latin Edition). Philadelphia: Lippincott William &Wilkins.
Tortora, G.J., & Derrickson, B. (2010).
Essentials of Anatomy and Physiology//. New York: John Wiley & Sons, Inc.
HHJ dnr 391/2012
avdelningen för naturvetenskap och biomedicin