KURSPLAN
Klinisk fysiologi, undersökningsmetodik, fördjupningskurs, 15 högskolepoäng
Clinical Physiology, Methods of Examination, Advanced Course, 15 credits
Kursplan för studenter höst 2019
Kurskod: | HKFN19 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2018-05-09 |
Gäller fr.o.m.: | 2019-08-26 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | Avdelningen för naturvetenskap och biomedicin |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Medicinska området
|
Ämnesgrupp: | BL1
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Biomedicinsk laboratorievetenskap |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan kunna:
Kunskap och förståelse
- fördjupat redogöra för undersökningsmetodik inom klinisk fysiologi
- fördjupat beskriva människans deskriptiva anatomi och fysiologi samt patofysiologi relevant för berörd klinisk fysiologisk undersökningsmetodik
- grundläggande beskriva ledningssystem och metoder för kvalitetssäkring inom vården
- beskriva patientsäkerhetens och yrkesansvarets betydelse.
Färdighet och förmåga
- handleda vid basala undersökningar inom klinisk fysiologi och neurofysiologi
- självständigt planera och utföra undersökningar i sin helhet inom klinisk fysiologi
- diskutera variationer i indikation, utförande och tolkning inom klinisk fysiologisk metodik och diagnostik.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera och problematisera professionens och egna värderingar utifrån aspekter som etik, moral, bemötande och kommunikation
- ha förmåga att tillämpa de mänskliga rättigheterna i sitt förhållningssätt.
Innehåll
- fördjupning inom klinisk fysiologisk undersökningsmetodik, indikation, diagnostik, tolkning
- fördjupning inom relevant deskriptiv anatomi och tillämpad fysiologi samt patofysiologi
- kvalitetssäkringssystem inom hälso- och sjukvård
- lagstiftning som tillämpas vid patientsäkerhet och yrkesansvar
- mänskliga rättigheter
- handledning i teori och praktik
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, demonstrationer, workshops, seminarier och verksamhetsförlagd utbildning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade kurser om 30 hp från termin 3 samt 15 hp, inklusive VFU från termin 4 inom biomedicinska analytikerprogrammet, ska vara avslutade (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av en hemtentamen och skriftlig inlämningsuppgift vilka redovisas vid seminarier samt verksamhetsförlagd utbildning där handledarens skriftliga bedömning utgör ett underlag för examination. För godkänd verksamhetsförlagd utbildning krävs godkänt på efterföljande skriftligt arbete och seminarium.
Kursen examineras av universitetsadjunkt.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Hemtentamen inkl seminarium | 7,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Verksamhetsförlagd utbildning inklusive skriftligt arbete och seminarium | 7,5 hp | U/G |
Övrigt
Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid verksamhetsförlagd utbildning, seminarier samt vissa föreläsningar och workshops (anges på schema).
Tillfälligt avbrytande av verksamhetsförlagda studier
Hälsohögskolan får avbryta en students medverkan i verksamhetsförlagd utbildning eller annan praktisk verksamhet under pågående kurs om en student visar grov olämplighet/oskicklighet när hen tillämpat sina färdigheter på människor. En student vars verksamhetsförlagda utbildning eller annan praktisk verksamhet har avbrutits på grund av grov olämplighet/oskicklighet får inte delta i kursen på nytt innan kursansvarig eller examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som behövs. I samband med beslut om avbrytande ska i beslutet anges på vilka grunder avbrottet är baserat. Efter beslutet ska även en individuell plan fastställas för studenten i vilken ska framgå vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan räkna med, hur kontrollen ska gå till, när den första kontrollen ska äga rum och när eventuella nya kontroller får äga rum.
Kurslitteratur
Arlebrink, J. (2013). Grundläggande vårdetik: teori och praktik. Lund: Studentlitteratur AB.
Bergqvist, D. (2013). Artärsjukdomar utredning, klinisk bedömning och behandling. Lund: Studentlitteratur AB.
Cajvert, E. (2016). Studenthandledning. Lund: Studentlitteratur AB.
Institutet för Biomedicinsk laboratorievetenskap. (1996). Yrkesetisk kod för biomedicinska analytiker. Hämtad från http:www.ibl-inst.se
Jern, S. (2012). Klinisk EKG-diagnostik 2.0. Göteborg: Sverker Jern utbildning AB.
Jogestrand, T., & Rosfors, S. (2002). Klinisk fysiologisk kärldiagnostik. Lund: Studentlitteratur AB.
Jonsson, B., & Wollmer P. (Red.). (2011). Klinisk fysiologi, med nuklearmedicin och klinisk neurofysiologi. Stockholm Liber.
Jorfeldt, L., & Pahlm, O. (2013). Kliniska arbetsprov: metoder för diagnos och prognos. Lund: Studentlitteratur AB.
Olsson, A. (2011). Ekokardiografi//. Stockholm: TrycksakSpecialisten.
Tillkommer vetenskapliga artiklar och kvalitetssäkrade kliniska metodbeskrivningar.
Senaste upplagan av kurslitteraturen skall användas.