KURSPLAN
Kvalitetssäkring inom klinisk diagnostik, 7,5 högskolepoäng
Quality Assurance in Clinical Diagnostics, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2024
Kurskod: | HKKR24 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2024-04-09 |
Gäller fr.o.m.: | 2024-08-26 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Medicinska området
|
Ämnesgrupp: | BL1
|
Fördjupning: | A1N
|
Huvudområde: | Biomedicinsk laboratorievetenskap, Radiografi |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för de värderingar, arbetssätt och metoder som kvalitetssäkringsarbete inom klinisk diagnostik bygger på
- redogöra för kvalitetsbegreppet, kvalitetsstrategier samt kvalitetsteknikens utveckling
- redogöra för innebörden av ackreditering samt ha kunskap om dokumentation och avvikelserapportering inom klinisk diagnostik
- beskriva konceptet för biobanker, definition på biobanksprover, provinsamling och provhantering.
Färdighet och förmåga
- tillämpa metoder för kvalitetssäkring av klinisk diagnostik inom huvudområdet
- tillämpa kvalitetsmetoder som grund för hälsoekonomiska och hållbarhetsmässiga utvärderingar av processer inom klinisk diagnostik
- framställa metodbeskrivningar efter anvisningar för en ackrediterad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över kopplingen mellan kvalitetssäkringsarbete och säker vård
- värdera betydelsen av samverkan mellan olika professioner inom den kliniska verksamheten för att uppnå kvalitet- och patientsäkra processer.
Innehåll
- extern och intern kvalitetssäkring av processer inom klinisk diagnostik
- modeller för processledning inom klinisk diagnostik
- statistiska metoder för kvalitetssäkring
- diagnostiska tester och screeningstester
- avvikelserapportering och dokumentation
- hälsoekonomiska och hållbarhetsmässiga utvärderingar av processer inom klinisk diagnostik
- biobanker, provinsamling och provhantering
- säker vård
Undervisningsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och individuellt projektarbete.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt biomedicinsk analytikerexamen eller röntgensjuksköterskeexamen om 180 hp eller lägst kandidatexamen i biomedicinsk laboratorievetenskap, radiografi, biomedicin, cell- och molekylärbiologi, kemi, medicinsk vetenskap, medicin, inklusive ett avslutat examensarbete om minst 15 hp, eller motsvarande.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av seminarier, individuellt projektarbete och individuell skriftlig tentamen.
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Seminarier | 2 hp | U/G |
Projektarbete | 2,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Skriftlig tentamen | 3 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Kurslitteratur
Bergman, B., & Klefsjö, B. (2020). Kvalitet från behov till användning 4.(Upplaga 6). Studentlitteratur.
De Lanerolle, G., Roberts, E., Haroon, A., & Ashish, S. (2022). Quality Assurance Management: A Comprehensive Overview of Real-World Applications for High Risk Specialties. (1st Ed.).
Hellmer, S. (2022). Grunderna I statistisk dataanalys med tillämpning inom hälsovetenskaperna. (Upplaga 1). Studentlitteratur.
Lagrosen, S., & Lagrosen, Y. (2021). Hälsa och kvalitet i arbetslivet. (Upplaga 1).Studentlitteratur.
Mead, E., Stark, C., & Thompson, M. (2023). International Examples of Lean in Healthcare. Case Studies of Best Practices. (1st Ed.). Taylor & Francis.
World Health Organization. (2011). Laboratory quality management system: handbook. (1st Ed.).
Tillkommer vetenskapliga artiklar.
Senaste upplagan av kurslitteraturen skall användas.