KURSPLAN
Kvalitet, mätning och lärande, 7,5 högskolepoäng
Quality, Measurement and Learning, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2025
Kurskod: | HKMS25 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2015-03-30 |
Reviderad av: | Avdelningschef 2022-06-20 |
Gäller fr.o.m.: | 2022-08-22 |
Version: | 4 |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | HS1
|
Fördjupning: | A1F
|
Huvudområde: | Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områden nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- förstå begrepp och metoder för kvantitativ utvärdering av förbättringsåtgärder inom hälso- och välfärdsverksamheter
- visa förståelse för olika perspektiv på lärande.
Färdighet och förmåga
- via styrdiagram analysera och visualisera mätningar i hälso- och välfärdsverksamheter
- kritiskt granska och analysera kvantitativa mätningar inom hälso- och välfärdsverksamheter
- tillämpa strategier för lärande utifrån mätningar och verksamhetsresultat.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över möjligheter och hinder för kvalitetsuppföljning, mätning och lärande inom hälso- och välfärdsverksamheter
- kritiskt värdera verksamhetsuppföljande mätningars kvalitet.
Innehåll
- teorier och perspektiv på kvalitet, mätning och lärande inom arbetsliv och förbättringsarbete
- grunder för att mäta och jämföra kvalitet
- metoder och praktisk träning för att mäta, analysera och visualisera variation
- flera perspektiv på mätningar som även inkluderar patienter/brukare/anhöriga alternativt kunder
- strategier för att stödja lärande kopplat till kvalitet och mätningar
Undervisningsformer
Kursen tillämpar blandad lärform (blended learning), där självstudier kombineras med campusträffar och webbaserade moment.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt genomgångna kurser Förbättringskunskap I, 5 hp och II, 5 hp, Drivkrafter och inspirationskällor för förbättringsarbete, 5 hp, Patientens/brukarens perspektiv, 5 hp samt Systemtänkande: organisering, ledning och styrning av omsorg samt hälso- och sjukvård, 10 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Kursen examineras i form av:
- två skriftliga inlämningsuppgifter
- en muntlig presentation
- opponering på annan students inlämningsuppgift
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 7,5 hp | U/G/VG |
Övrigt
Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid första campusträffen och examinationsseminariet, samt deltagande vid tre gruppdiskussioner på webbplattform.
Kurslitteratur
Elg, M. (2022) Förstå, förutse och förbättra - om mätningar och dataanalys för verksamhetsutveckling. Studentlitteratur AB.
Iveroth, E. & Hallencreutz, J. (2016). Effective Organizational Change - Leading through Sensemaking. Routledge Taylor & Francis Group.
Provost, L., & Murray, S. (2011). The Health Care Data Guide. Learning from data for Improvement. Jossey-Bass.
Senaste upplagan av kurslitteraturen skall användas.
Tillkommer vetenskapliga artiklar samt webb-material.