KURSPLAN
Klinisk fysiologi, undersökningsmetodik, grundkurs, 7,5 högskolepoäng
Clinical Physiology, Examination Methods, Basic Course, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2025
Kurskod: | HKUN11 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2020-03-31 |
Reviderad av: | Utbildningsrådet 2023-11-14 |
Gäller fr.o.m.: | 2024-08-19 |
Version: | 5 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Medicinska området
|
Ämnesgrupp: | BL1
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Biomedicinsk laboratorievetenskap |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva grundläggande undersökningsmetodik inom klinisk fysiologi och neurofysiologi
- beskriva arbetssätt inom berörd undersökningsmetodik
- beskriva relevant patofysiologi och relevanta sjukdomstillstånd vid berörda undersökningar
- identifiera karaktäristiska utfall på undersökningsresultat
- förklara skillnaden mellan vetenskaplig kunskap och vardagskunskap
- förklara FN:s globala hållbarhetsmål med utgångspunkt från individ och profession.
Färdighet och förmåga
- utföra grundläggande undersökningar inom klinisk fysiologi enligt gällande säkerhetsföreskrifter och arbetssätt
- handha medicinskteknisk utrustning relevant för grundläggande undersökningar inom klinisk fysiologi
- utföra palpation och sätta perifer venkateter
- tillämpa kunskaper inom sjukdomslära i utvärderingen av undersökningsresultat
- söka och kritiskt granska vetenskapliga artiklar
- tillämpa statistik relaterat till klinisk fysiologi.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över professionens plats i samhällets utveckling
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kompetens relaterat till undersökningsmetodik inom klinisk fysiologi.
Innehåll
- grundläggande undersökningsmetodik
- handhavande av medicinteknisk utrustning
- sjukdomslära relaterad till undersökningsmetodiken
- hållbar utveckling
- tillämpning av statistik
- palpation
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, demonstrationer, tillämpning på skolans studentklinik i laborativ miljö, uppgifter och seminarier.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt genomgångna kurser om 60 hp inom Biomedicinska analytikerprogrammet, inriktning klinisk fysiologi, 180 hp, varav avslutade kurser om 30 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av individuell praktisk examination, praktisk tillämpning, individuell muntlig examination, artikelgranskning i form av kombinerad individuell och gruppvis inlämningsuppgift och seminarium, hållbar utveckling i form av seminarium som sker gruppvis samt statistisk tillämpning i form av individuell inlämningsuppgift.
Kursen examineras av universitetsadjunkt.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Praktisk examination | 3 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Praktisk tillämpning | 0,5 hp | U/G |
Muntlig examination | 1 hp | U/G |
Inlämningsuppgift och seminarium (artikelgranskning) | 1 hp | U/G |
Seminarium (hållbar utveckling) | 1 hp | U/G |
Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 1 hp | U/G |
Kurslitteratur
Boman, L., & Wikström, C. (2019). Medicinsk teknik: teori, planering och genomförande. (Andra upplagan). Studentlitteratur.
Feneis, H. (2006). Anatomisk bildordbok. (5., utökade uppl. / [fackgranskning: Håkan Aldskogius]). Liber AB.
Institutet för biomedicinsk laboratorievetenskap. (2011). Yrkesetisk kod för biomedicinska analytiker. www.vardforbundet.se/siteassets/rad-och-stod/regelverket-i-varden/yrkesetisk-kod-for-biomedicinska-analytiker.pdf
Jonson, B., Jonson, B., & Wollmer, P. (2011). Klinisk fysiologi: med nuklearmedicin och klinisk neurofysiologi. (3., [rev.] uppl.). Liber.
Jorfeldt, L., Jorfeldt, L., & Pahlm, O. (2013). Kliniska arbetsprov: metoder för diagnos och prognos. (1. uppl.). Studentlitteratur.
Lind, Y., Lind, L., & Lind, L. (2010). EKG-boken. (1. uppl.). Liber.
Miller, M. (2005). Standardisation of spirometry. European Respiratory Journal. Official Journal Of The European Society For Clinical Respiratory Physiology, 26(2), 319–338. Tillgänglig via doi.org/10.1183/09031936.05.00034805
Vogelmeier, C. (2017). Global Strategy for the Diagnosis, Management, and Prevention of Chronic Obstructive Lung Disease 2017 Report. GOLD Executive Summary. American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine, 195(5), 557–582. Tillgänglig via doi.org/10.1164/rccm.201701-0218PP
Tillkommer vetenskapliga artiklar.
Senaste upplagan av kurslitteraturen skall användas.