KURSPLAN
Klinisk fysiologi, undersökningsmetodik, grundkurs, 7,5 högskolepoäng
Clinical Physiology, Examination Methods, Basic Course, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2025
Kurskod: HKUN11
Fastställd av: Utbildningsrådet 2020-03-31
Reviderad av: Utbildningsrådet 2023-11-14
Gäller fr.o.m.: 2024-08-19
Version: 5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Medicinska området
Ämnesgrupp: BL1
Fördjupning: G2F
Huvudområde: Biomedicinsk laboratorievetenskap

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

- grundläggande undersökningsmetodik
- handhavande av medicinteknisk utrustning
- sjukdomslära relaterad till undersökningsmetodiken
- hållbar utveckling
- tillämpning av statistik
- palpation

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar, demonstrationer, tillämpning på skolans studentklinik i laborativ miljö, uppgifter och seminarier.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt genomgångna kurser om 60 hp inom Biomedicinska analytikerprogrammet, inriktning klinisk fysiologi, 180 hp, varav avslutade kurser om 30 hp (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Kursen examineras i form av individuell praktisk examination, praktisk tillämpning, individuell muntlig examination, artikelgranskning i form av kombinerad individuell och gruppvis inlämningsuppgift och seminarium, hållbar utveckling i form av seminarium som sker gruppvis samt statistisk tillämpning i form av individuell inlämningsuppgift.

Kursen examineras av universitetsadjunkt.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Praktisk examination3 hpA/B/C/D/E/FX/F
Praktisk tillämpning0,5 hpU/G
Muntlig examination1 hpU/G
Inlämningsuppgift och seminarium (artikelgranskning)1 hpU/G
Seminarium (hållbar utveckling)1 hpU/G
Individuell skriftlig inlämningsuppgift1 hpU/G

Kurslitteratur

Boman, L., & Wikström, C. (2019). Medicinsk teknik: teori, planering och genomförande. (Andra upplagan). Studentlitteratur.

Feneis, H. (2006). Anatomisk bildordbok. (5., utökade uppl. / [fackgranskning: Håkan Aldskogius]). Liber AB.

Institutet för biomedicinsk laboratorievetenskap. (2011). Yrkesetisk kod för biomedicinska analytiker. www.vardforbundet.se/siteassets/rad-och-stod/regelverket-i-varden/yrkesetisk-kod-for-biomedicinska-analytiker.pdf

Jonson, B., Jonson, B., & Wollmer, P. (2011). Klinisk fysiologi: med nuklearmedicin och klinisk neurofysiologi. (3., [rev.] uppl.). Liber.

Jorfeldt, L., Jorfeldt, L., & Pahlm, O. (2013). Kliniska arbetsprov: metoder för diagnos och prognos. (1. uppl.). Studentlitteratur.

Lind, Y., Lind, L., & Lind, L. (2010). EKG-boken. (1. uppl.). Liber.

Miller, M. (2005). Standardisation of spirometry. European Respiratory Journal. Official Journal Of The European Society For Clinical Respiratory Physiology, 26(2), 319–338. Tillgänglig via doi.org/10.1183/09031936.05.00034805

Vogelmeier, C. (2017). Global Strategy for the Diagnosis, Management, and Prevention of Chronic Obstructive Lung Disease 2017 Report. GOLD Executive Summary. American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine, 195(5), 557–582. Tillgänglig via doi.org/10.1164/rccm.201701-0218PP


Tillkommer vetenskapliga artiklar.
Senaste upplagan av kurslitteraturen skall användas.