KURSPLAN
Klinisk fysiologi, undersökningsmetodik, fortsättningskurs, 15 högskolepoäng
Clinical Physiology, Methods of Examination, Continuing Course, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: | HKYN19 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2017-11-28 |
Reviderad av: | Avdelningschef 2018-10-05 |
Gäller fr.o.m.: | 2019-01-21 |
Version: | 2 |
Diarienummer: | Avdelningen för naturvetenskap och biomedicin |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Medicinska området
|
Ämnesgrupp: | BL1
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Biomedicinsk laboratorievetenskap |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för grundläggande och avancerade undersökningsmetodik inom klinisk fysiologi
- beskriva relevant patofysiologi vid berörda undersökningar inom klinisk fysiologi
- redogöra för faktorer av betydelse för ett adekvat patientomhändertagande i samband med undersökningar inom klinisk fysiologi, inklusive interkulturella möten, HBTQ-frågor inkl känslor av rädsla
- redogöra för motiven till sjukvårdens hygienrutiner
- beskriva grundläggande metoder inom handledning.
Färdighet och förmåga
- under handledning planera och utföra undersökningar inom klinisk fysiologi samt behärska relevant medicinskteknisk apparatur
- diskutera indikationer, utförande och tolkning inom klinisk fysiologisk metodik och diagnostik
- kommunicera med och informera patienter, anhöriga och personal i samband med undersökningar inom klinisk fysiologi
- identifiera och planera ett förbättringsarbete
- praktisera omvårdnad utifrån den biomedicinska analytikerns yrkesetiska kod och patientens behov.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- ha förståelse för professionens och egna värderingarnas betydelse vid klinisk fysiologisk undersökningsmetodik
- ha förmåga att samverka i arbetslaget och med andra yrkesgrupper.
Innehåll
- grundläggande och avancerad klinisk fysiologisk undersökningsmetodik, indikation, diagnostik, tolkning
- patofysiologi avseende respiration, cirkulation, neurologi, njurfunktion och miktion, och mikrobiologi
- patientomhändertagande, kommunikation och information relaterat till relevanta undersökningar inom klinisk fysiologi
- patientsäkerhet och dokumentation
- grundläggande metoder inom handledning
- undersökningsmetoder inom klinisk fysiologi
- förbättringsarbete
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, demonstrationer, workshops, forumteater, seminarier och verksamhetsförlagd utbildning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt genomgångna kurser om 90 hp inom Biomedicinsk analytiker programmet, inriktning klinisk fysiologi, 180 hp, varav avslutade medicinska kurser om 45 hp samt Klinisk fysiologi introduktionskurs 7,5hp och Klinisk fysiologi, undersökningsmetodik, grundkurs, 7,5 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av individuell skriftlig tentamen, praktisk examination, inlämningsuppgift, seminarium och verksamhetsförlagd utbildning.
Kursen examineras av universitetsadjunkt.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Skriftlig tentamen | 5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Praktisk examination | 1 hp | U/G |
Inlämningsuppgift inkl. seminarium | 3 hp | U/G |
Verksamhetsförlagd utbildning | 6 hp | U/G |
Övrigt
Tillfälligt avbrytande av verksamhetsförlagda studier
Hälsohögskolan får avbryta en students medverkan i verksamhetsförlagd utbildning eller annan praktisk verksamhet under pågående kurs om en student visar grov olämplighet/oskicklighet när hen tillämpat sina färdigheter på människor. En student vars verksamhetsförlagda utbildning eller annan praktisk verksamhet har avbrutits på grund av grov olämplighet/oskicklighet får inte delta i kursen på nytt innan kursansvarig eller examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som behövs. I samband med beslut om avbrytande ska i beslutet anges på vilka grunder avbrottet är baserat. Efter beslutet ska även en individuell plan fastställas för studenten i vilken ska framgå vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan räkna med, hur kontrollen ska gå till, när den första kontrollen ska äga rum och när eventuella nya kontroller får äga rum.
Kurslitteratur
Arlebrink, J. (2013). Grundläggande vårdetik - teori och praktik. Lund: Studentlitteratur.
Institutet för Biomedicinsk laboratorievetenskap. (1996). Yrkesetisk kod för biomedicinska analytiker. [Hämtad 2017-03-17] http:www.ibl-inst.se
Jern, S. (2012). Klinisk EKG-diagnostik 2.0. Göteborg: Sverker Jern utbildning AB.
Jogestrand, T., & Rosfors, S. (2002). Klinisk fysiologisk kärldiagnostik. Lund: Studentlitteratur AB.
Jonson, B., & Wollmer, P. (Red.). (2011). Klinisk Fysiologi med nuklearmedicin och klinisk neurofysiologi. Stockholm: Liber.
Jorfeldt, L., & Pahlm, O. (2013). Kliniska arbetsprov: metoder för diagnos och prognos. Lund: Studentlitteratur AB.
Norrving, B. (2015). Klinisk neurovetenskap. Stockholm: Liber.
Olsson, A. (2011). Ekokardiografi. Stockholm: TrycksakSpecialisten.
Rowan, A.J. (Red.). (2003). Primer of EEG with a Mini-Atlas//. Pennsylvania: Butterworth- Heinemann.
Vetenskapliga artiklar och kvalitetssäkrade kliniska metodbeskrivningar tillkommer.
Senaste upplagan av kurslitteraturen skall användas.