KURSPLAN
Samskapande omvårdnad vid långvarig ohälsa hos barn, 7,5 högskolepoäng
Co- Production in Nursing of Children with Long-term Health Condition, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2024
Kurskod: HLBR29
Fastställd av: Utbildningsrådet 2018-10-23
Reviderad av: Avdelningschef 2023-06-29
Gäller fr.o.m.: 2023-08-28
Version: 7
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Utbildningsområde: Vård
Ämnesgrupp: OM1
Fördjupning: A1N
Huvudområde: Omvårdnad

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områden nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

- samskapande omvårdnad vid långvarig ohälsa hos barn och ungdomar
- etiologi, diagnostik och behandling vid olika långvariga pediatriska tillstånd
- teorier och modeller med anknytning till pediatrisk omvårdnad
- redskap för reflektion och självvärdering av tillägnad kunskap
- tolkning av forskningsresultat med kvantitativ metod
- vetenskaplig design

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarium och tillämpningsövningar.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt kandidatexamen i omvårdnad eller sjuksköterskeexamen om 180 hp inkl. ett avslutat examensarbete om minst 15 hp eller motsvarande och svensk legitimation som sjuksköterska. Dessutom krävs ett års yrkeserfarenhet som sjuksköterska.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Kursen examineras i form av en individuell skriftlig tentamen, fyra seminarier, två inlämningsuppgifter samt praktisk tillämpning.

Kursen examineras av universitetslektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig tentamen2,5 hpA/B/C/D/E/FX/F
Seminarier2 hpU/G
Inlämningsuppgifter inklusive vetenskaplig metod 1,5 hp2,5 hpU/G
Praktisk tillämpning0,5 hpU/G

Kurslitteratur

Arman, M., Dahlberg, K., & Ekebergh, M. (Red). (2022). Teoretiska grunder för vårdande. (2. uppl.). Liber.

Edberg, A.K., Ehrenberg, A., Wijk, F., & Öhlén, J. (Red.). (2021). Omvårdnad på avancerad nivå – kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden. Studentlitteratur.


Hallström, I., & Lindberg, T. (Red.). (2023). Pediatrisk Omvårdnad. Liber.

Hanséus, K., Jägervall, M., Norman, M. (Red.). (2020). Barnmedicin. (5. uppl.). Studentlitteratur.

Henricsson, M. (Red.). (2017). Vetenskaplig teori och metod – Från idé till examination inom omvårdnad. Studentlitteratur.

Hwang, P. & Nilsson, B. (2019). Utvecklingspsykologi. Natur och Kultur.

Polit, D.F., & Beck, C.T (2021). Nursing Research Generating and assessing evidence for nursing practice. Lippincott Williams and Wilkins.

Raphael-Grimm, T. (2015). The Art of Communication in Nursing and Health Care. Springer publishing company.

Wiklund-Gustin, L., & Asp, M. (2022). Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik. Studentlitteratur.


Vetenskapliga artiklar och referenslitteratur tillkommer.

Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.