KURSPLAN
Ledarskap och teamsamverkan inom omvårdnad, 7,5 högskolepoäng
Leadership, Teamwork and Collaboration in Nursing, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2025
Kurskod: | HLTN10 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2019-11-19 |
Reviderad av: | Utbildningsrådet 2022-09-29 |
Gäller fr.o.m.: | 2023-01-23 |
Version: | 7 |
Diarienummer: | Avdelningen för omvårdnad |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | OM1
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Omvårdnad |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områden nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- identifiera och redogöra för teorier och modeller relaterat till ett hållbart vårdledarskap inom omvårdnad
- identifiera och redogöra för lagar relaterade till arbetsmiljö, organisation och ledarskap.
Färdighet och förmåga
- planera, genomföra och utvärdera omvårdnad vid akut sviktande hälsa, med hänsyn till samskapande omvårdnad och patientens situation
- identifiera och tillämpa vårdledarskap för att säkerställa kvalitet och säkerhet i samskapande omvårdnad med hänsyn till hållbar utveckling.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- problematisera kommunikationens betydelse utifrån ett ledarskapsperspektiv
- identifiera och värdera sjuksköterskans ledarskap relaterat till teamarbete och kommunikation inom omvårdnad.
Innehåll
- ledarskapsteorier och modeller
- organisation inom vård och omsorg
- lagstiftning
- vårdledarskap utifrån ett hållbarhetsperspektiv
- arbetsmiljö
- kommunikation
- evidensbaserad verksamhet
- akutsjukvård
- S-HLR
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarium och scenarioträning på kliniskt träningscenter (KTC).
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade kurser inom sjuksköterskeprogrammets termin 1, 2 och 3 eller motsvarande kunskaper. Vidare krävs genomgångna kurser i termin 4 inom sjuksköterskeprogrammet eller motsvarande kunskaper.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av skriftlig individuell tentamen och ett seminarium samt scenarioträning.
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Skriftlig individuell tentamen | 3 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Seminarium | 1,5 hp | U/G |
Scenarioträning | 3 hp | U/G |
Övrigt
Verksamhetsintegrerat lärande (VIL) utgör 3 hp av kursens totala 7,5 hp.
Tillfälligt avbrytande av verksamhetsförlagda studier
Hälsohögskolan får avbryta en students medverkan i verksamhetsförlagd utbildning eller annan praktisk verksamhet under pågående kurs om en student visar grov olämplighet/oskicklighet när hen tillämpat sina färdigheter. En student vars verksamhetsförlagda utbildning eller annan praktisk verksamhet har avbrutits på grund av grov olämplighet/oskicklighet får inte delta i kursen på nytt innan kursansvarig eller examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som behövs. I samband med beslut om avbrytande ska i beslutet anges på vilka grunder avbrottet är baserat. Efter beslutet ska även en individuell plan fastställas för studenten i vilken ska framgå vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan räkna med, hur kontrollen ska gå till, när den första kontrollen ska äga rum och när eventuella nya kontroller får äga rum.
Begränsningar av antalet tillfällen för verksamhetsförlagd utbildning
Avbrott på VFU eller annan klinisk/praktisk verksamhet på grund av grov oskicklighet räknas som ett underkänt tillfälle. Student som bedöms underkänd på tre VFU placeringar i samma kurs måste avbryta sina studier i den aktuella utbildningen. En student som blivit underkänd tre gånger på VFU ska erbjudas samtal med studievägledare.
Kurslitteratur
Hillmarsson, H T. (2016). Coachande ledarskap för samarbete, effektivitet och hälsa. Studentlitteratur.
Lundin, K., & Sandström, B. (2015). Ledarskap inom vård och omsorg. Studentlitteratur.
Sherwood, G., & Barnsteiner, J. (2013). Kvalitet och säkerhet inom omvårdnad: Sex grundläggande kärnkompetenser. Studentlitteratur.
Svensk sjuksköterskeförening. (2017). Kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska. www.swenurse.se
Wikström, J. (2018). Akutsjukvård: Omvårdnad och behandling vid akut sjukdom eller skada. Studentlitteratur.
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.
Vetenskapliga artiklar samt annat material tillkommer.