KURSPLAN
Metoder för att förstå patientens, brukarens och närståendes perspektiv av hälsa och välfärd, 5 högskolepoäng
Methods for understanding the perspectives of patients, clients and relatives in health and welfare, 5 credits
Kursplan för studenter höst 2024
Kurskod: | HMBR23 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2022-10-11 |
Reviderad av: | Avdelningschef 2024-06-19 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2024 |
Version: | 2 |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | HS1
|
Fördjupning: | A1N
|
Huvudområde: | Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd |
Lärandemål
Studenten ska efter genomgången kurs inom följande områden kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva betydelsen av delaktighet och samskapande och dess innebörd samt relation till hållbar utveckling inom hälsa och välfärd
- visa förståelse för olika kvalitativa metoder för att studera patientens, brukarens och närståendes perspektiv.
Färdighet och förmåga
- kritiskt analysera vad samskapad hälsa och välfärd innebär i teori och praktik
- tillvarata patientens, brukarens och närståendes erfarenheter av hälsa och välfärd samt relatera till delaktighet och samskapande
- genomföra en kvalitativ studie för att öka förståelsen för patientens, brukarens eller närståendes erfarenheter av hälsa och välfärd
- identifiera och analysera behov av förbättringar inom hälsa och välfärd utifrån patientens, brukarens eller närståendes erfarenheter.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera kring bemötande och etiska dilemman i samskapande med patienter, brukare och närstående
- värdera och förhålla sig till forskningsetiska principer i kvalitativ forskningsmetodik
- värdera och förhålla sig till kvalitativa forskningsresultat samt förmedla och bemöta argument till medarbetare på ett respektfullt sätt.
Innehåll
- metoder för att belysa och involvera patientens, brukarens och närståendes perspektiv
- kvalitativa metoder för att studera patientens, brukarens och närståendes perspektiv
- etiska aspekter när det gäller delaktighet och samskapande i hälsa och välfärd
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av webbaserad undervisning med campusförlagda tillfällen. Undervisningen genomförs i form av föreläsningar, seminarier och diskussioner.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs kandidatexamen eller yrkesexamen om 180 hp i en utbildning inom medicin, vård, teknik eller samhälls-/beteendevetenskap eller motsvarande. Dessutom krävs två års arbetslivserfarenhet.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Kursen examineras i form av aktivt bidragande i diskussioner, gruppuppgifter och en individuellt genomförd kvalitativ intervju.
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Aktivt bidragande i diskussioner om delaktighet och samskapande i hälsa och välfärd | 0,5 hp | U/G |
I grupp konstruera intervjuguide | 0,5 hp | U/G |
Individuellt genomföra kvalitativ intervju, transkribera text och påbörja kvalitativ innehållsanalys | 2 hp | U/G/VG |
I grupp genomföra kvalitativ innehållsanalys | 1 hp | U/G |
I grupp sammanställa och muntligen presentera resultat från kvalitativ studie samt peer-review | 1 hp | U/G/VG |
Kurslitteratur
Brandsen, T. Steen, T. & Verschuere, B. (Red). (2018). Co-production and co-creation: engaging
citizens in public services. Taylor & Francis.
Henricson, M. (Red.). (2023). Vetenskaplig teori och metod; från idé till examination inom
omvårdnad. Studentlitteratur.
Senaste upplagan av kurslitteraturen ska användas.
Tillkommer vetenskapliga artiklar.