KURSPLAN
Människan i ett livscykelperspektiv, 10,5 högskolepoäng
The Individual in a Life Cycle Approach, 10.5 credits
Kursplan för studenter vår 2025
Kurskod: | HMLK14 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2023-03-07 |
Reviderad av: | Utbildningsrådet 2023-10-10 |
Gäller fr.o.m.: | 2024-01-22 |
Version: | 2 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | PS1
|
Fördjupning: | G1F
|
Huvudområde: | Psykologi |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten inom områdena nedan, kunna;
Kunskap och förståelse
- beskriva mänskligt beteende ur ett biopsykosocialt perspektiv
- redogöra för barns och ungdomars typiska och avvikande sociala och psykologiska utveckling
- redogöra för centrala personlighetsteorier
- redogöra för grundläggande socialpsykologiska teorier och begrepp
- redogöra för motivationens och emotioners betydelse för mänskligt beteende
- redogöra för relationer mellan psykologiska faktorer och hälsa, sjukdom samt välbefinnande
- redogöra för krisers förlopp och bemötandets betydelse för människor i kris
- redogöra för mäns våld mot kvinnor, våld i nära relationer och hur det kan påverka individer
- redogöra för neurologiska strukturer av betydelse för mänskligt beteende
- redogöra för vanliga neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och de vanligast förekommande orsakerna
- redogöra för det biologiska, sociala och psykologiska åldrandet.
Färdighet och förmåga
- identifiera faktorer och processer av betydelse för individens hälsa, sjukdom och välbefinnande i ett livscykelperspektiv
- applicera psykologiska teorier på frågeställningar/situationer inom det egna yrkesområdet.
Innehåll
- barns och ungdomars sociala och psykologiska utveckling
- utvecklingsavvikelse
- biologiskt, socialt och psykologiskt åldrande
- psykologiska forskningstraditioner och metoder
- neuropsykologi och neuropsykiatri
- personlighets- och utvecklingspsykologi
- kognitiv psykologi
- socialpsykologi
- hälsopsykologi
- motivationspsykologi
- emotionspsykologi
- krispsykologi
- mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer
Undervisningsformer
Studierna genomförs i form av föreläsningar, seminarier, uppgifter som bearbetas individuellt och i grupp samt gruppdiskussioner.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt genomgångna kurser i Oral hälsa, introduktion, 7,5 hp, Anatomi och fysiologi, grundkurs, 7,5 hp, Medicinsk mikrobiologi, vårdhygien och immunologi - inriktning oral hälsa, 7,5 hp och Patofysiologi och farmakologi, inriktning oral hälsa, 7,5 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras genom skriftliga individuella tentamina och skriftliga inlämningsuppgifter.
Examinator är universitetsadjunkt.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell salstentamen | 5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Inlämningsuppgifter | 2,5 hp | U/G |
Individuell hemtentamen | 3 hp | U/G/VG |
Kurslitteratur
Ernsth Bravell, M., & Östlund, L. (Red.). (2020). Äldre och åldrande: Grundbok i gerontologi. (3 uppl.) Gleerups Utbildning.
Jinghede, A. (2022). Den väldsutsatta patienten i tandvården. GOTHIA kompetens.
Karlsson, L. (2022). Psykologins grunder. Studentlitteratur.
Lennéer Axelson, B. (2010). Förluster. Om sorg och livsomställning. Natur och Kultur.
Tillkommer ca 100 sid. enligt kursansvarigs anvisningar.
Senaste upplaga av kurslitteraturen skall användas.