KURSPLAN
Migration, integration och socialt arbete, 7,5 högskolepoäng
Migration, Integration and Social Work, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2023
Kurskod: HMSK12
Fastställd av: Utbildningsrådet 2021-09-28
Gäller fr.o.m.: 2022-05-09
Version: 1
Diarienummer:Avdelningen för socialt arbete
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: SS2
Fördjupning: G1F
Huvudområde: Socialt arbete

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

- samhällsvetenskapliga teorier och begrepp för studier av migration
- invandringen till Sverige under efterkrigstiden och utvecklingslinjer i svensk migrations- och integrationspolitik
- de institutionella formerna för migranters mottagande och integration
- migrationens följder på global nivå och individ- och samhällsnivå
- socialtjänstens arbete med minoritetsfrågor och invandrarfamiljer
- fördomar och stereotypisering
- religionens roll i integrationsprocesser
- vetenskapliga metoder som t.ex. gruppintervjuer, individuella intervjuer och deltagande observationer
- gruppintervju
- lagstiftning
- terminsreflektion

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier, individuell inlämningsuppgift och gruppuppgift.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt genomgångna kurser i Socialt arbete, profession och kunskapsområde 15 hp, Socialt arbete, social- och välfärdspolitik 7,5 hp samt Grundläggande psykologi för socionomer 7,5 hp (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Kursen examineras i form av en individuell skriftlig inlämningsuppgift, en skriftlig fältstudieuppgift i grupp och seminarier. Dessutom ingår en skriftlig individuell terminsreflektion som även diskuteras muntligt vid ett seminarium.

Kursen examineras av universitetslektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell inlämningsuppgift4,5 hpU/G/VG
Fältstudieuppgift1 hpU/G
Seminarier1,5 hpU/G
Terminsreflektion0,5 hpU/G

Kurslitteratur

Al-Baldawi, R. (2014). Migration och anpassning: den okända resan. Studentlitteratur.

Bergnehr, D. (2016). Mothering for discipline and educational success: Welfare-reliant immigrant women talk about motherhood in Sweden. Women’s Studies International Forum,
54
, 29-37.

Borell, K. 2012. Islamofobiska fördomar och hatbrott: En kunskapsöversikt. Nämnden för Statligt Stöd till Trossamfund.

Faist, T., Fauser, M., & Reisenauer, E. (2014). Transnationell migration. Studentlitteratur.

Foner, N., & Alba, R. (2008). Immigrant Religion in the U.S. and Western Europe: Bridge or Barrier to Inclusion. International Migration Review, 42, 360–392. doi.org/10.1111/j.1747-7379.2008.00128.x

Gustafsson, J. (2018). A Worthy Reception? Ambivalences in Social Work with Refugees and Migrants in Sweden. In Advances in Social Work (Vol. 18, Issue 3, p. 983–1004).

Korteweg, A. (2017). The failures of “immigrant integration”: The gendered racialized production of non-belonging. Migration Studies 5, 428–444. doi.org/10.1093/migration/mnx025

Koser, K. (2007). International Migration: A very short introduction. University Press.

Lilja, E., & Pemer, M. (2010). Boendesegregation – orsaker och mekanismer. Boverket.

Shmulyar Gréen, O., & Melander, C. (2018). Family obligations across European borders: Negotiating migration decisions within the families of post-accession migrants in Sweden. Palgrave Communications //(4). Hämtas via www.nature.com/articles/s41599-018-0084-x

Ytterligare vetenskapliga artiklar tillkommer.

Senaste upplagan av kurslitteraturen ska användas.