KURSPLAN
Migration, integration och socialt arbete, 7,5 högskolepoäng
Migration, Integration and Social Work, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2023
Kurskod: | HMSK12 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2021-09-28 |
Gäller fr.o.m.: | 2022-05-09 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | Avdelningen för socialt arbete |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området
|
Ämnesgrupp: | SS2
|
Fördjupning: | G1F
|
Huvudområde: | Socialt arbete |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för centrala teoretiska perspektiv på migrationsströmmar samt för aktuell forskning inom området
- redogöra för utvecklingslinjer i svensk migrations- och integrationspolitik samt för aktuell lagstiftning.
Färdighet och förmåga
- kritiskt granska centrala utmaningar och möjligheter inom det integrationspolitiska området
- analysera socialtjänstens arbete med frågor rörande minoritetspolitik samt familjer och barn med invandrarbakgrund
- analysera innebörden av nya livsmönster som uppstår som en följd av migration
- analysera en gruppintervju
- argumentera för olika vetenskapliga metoder i migrations- och integrationssammanhang.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över livsvillkoren för invandrare i det svenska samhället
- reflektera över uppkomsten och konsekvenser av fördomar och stereotypisering
- reflektera över egen personlig och professionell utveckling i relation till migration och integration
- reflektera över hur det professionella sociala arbetet påverkas av migration och integrationssträvanden.
Innehåll
- samhällsvetenskapliga teorier och begrepp för studier av migration
- invandringen till Sverige under efterkrigstiden och utvecklingslinjer i svensk migrations- och integrationspolitik
- de institutionella formerna för migranters mottagande och integration
- migrationens följder på global nivå och individ- och samhällsnivå
- socialtjänstens arbete med minoritetsfrågor och invandrarfamiljer
- fördomar och stereotypisering
- religionens roll i integrationsprocesser
- vetenskapliga metoder som t.ex. gruppintervjuer, individuella intervjuer och deltagande observationer
- gruppintervju
- lagstiftning
- terminsreflektion
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier, individuell inlämningsuppgift och gruppuppgift.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt genomgångna kurser i Socialt arbete, profession och kunskapsområde 15 hp, Socialt arbete, social- och välfärdspolitik 7,5 hp samt Grundläggande psykologi för socionomer 7,5 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Kursen examineras i form av en individuell skriftlig inlämningsuppgift, en skriftlig fältstudieuppgift i grupp och seminarier. Dessutom ingår en skriftlig individuell terminsreflektion som även diskuteras muntligt vid ett seminarium.
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell inlämningsuppgift | 4,5 hp | U/G/VG |
Fältstudieuppgift | 1 hp | U/G |
Seminarier | 1,5 hp | U/G |
Terminsreflektion | 0,5 hp | U/G |
Kurslitteratur
Al-Baldawi, R. (2014). Migration och anpassning: den okända resan. Studentlitteratur.
Bergnehr, D. (2016). Mothering for discipline and educational success: Welfare-reliant immigrant women talk about motherhood in Sweden. Women’s Studies International Forum,
54, 29-37.
Borell, K. 2012. Islamofobiska fördomar och hatbrott: En kunskapsöversikt. Nämnden för Statligt Stöd till Trossamfund.
Faist, T., Fauser, M., & Reisenauer, E. (2014). Transnationell migration. Studentlitteratur.
Foner, N., & Alba, R. (2008). Immigrant Religion in the U.S. and Western Europe: Bridge or Barrier to Inclusion. International Migration Review, 42, 360–392. doi.org/10.1111/j.1747-7379.2008.00128.x
Gustafsson, J. (2018). A Worthy Reception? Ambivalences in Social Work with Refugees and Migrants in Sweden. In Advances in Social Work (Vol. 18, Issue 3, p. 983–1004).
Korteweg, A. (2017). The failures of “immigrant integration”: The gendered racialized production of non-belonging. Migration Studies 5, 428–444. doi.org/10.1093/migration/mnx025
Koser, K. (2007). International Migration: A very short introduction. University Press.
Lilja, E., & Pemer, M. (2010). Boendesegregation – orsaker och mekanismer. Boverket.
Shmulyar Gréen, O., & Melander, C. (2018). Family obligations across European borders: Negotiating migration decisions within the families of post-accession migrants in Sweden. Palgrave Communications //(4). Hämtas via www.nature.com/articles/s41599-018-0084-x
Ytterligare vetenskapliga artiklar tillkommer.
Senaste upplagan av kurslitteraturen ska användas.