KURSPLAN
Migration, integration och socialt arbete, 7,5 högskolepoäng
Migration, Integration and Social Work, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2025
Kurskod: | HMSK12 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2021-09-28 |
Reviderad av: | Utbildningsrådet 2024-09-10 |
Gäller fr.o.m.: | 2025-01-20 |
Version: | 4 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området
|
Ämnesgrupp: | SS2
|
Fördjupning: | G1F
|
Huvudområde: | Socialt arbete |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för centrala teoretiska perspektiv på migrationsströmmar samt för aktuell forskning inom området
- redogöra för utvecklingslinjer i svensk migrations- och integrationspolitik samt för aktuell lagstiftning
- redogöra för de nya sociala livsvillkor som uppstår som en följd av migration.
Färdighet och förmåga
- kritiskt granska centrala utmaningar och möjligheter inom det integrationspolitiska området
- analysera socialt arbete med familjer och barn med migrationsbakgrund
- analysera innebörden av nya livsmönster som uppstår som följd av migration
- analysera och granska olika perspektiv på hedersrelaterat våld och förtryck
- analysera en gruppintervju.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över livsvillkoren för personer med migrationsbakgrund i det svenska samhället
- reflektera över uppkomsten och konsekvenser av fördomar och stereotypisering
- reflektera över egen personlig och professionell utveckling i relation till migration och integration
- reflektera över hur det professionella sociala arbetet påverkas av migration och integrationssträvanden.
Innehåll
- samhällsvetenskapliga teorier och begrepp för studier av migration
- migrationen till Sverige under efterkrigstiden och utvecklingslinjer i svensk migrations- och integrationspolitik
- de institutionella formerna för migranters mottagande och integration
- migrationens följder på global nivå och individ- och samhällsnivå
- socialtjänstens arbete med familjer med migrationsbakgrund
- fördomar och stereotypisering
- perspektiv på hedersrelaterat våld och förtryck
- religionens roll i integrationsprocesser
- gruppintervju som vetenskaplig metod
- lagstiftning
- personlig professionell utveckling - terminsreflektion
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier och gruppuppgift.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt genomgångna kurser i Socialt arbete, profession och kunskapsområde 15 hp, Socialt arbete, social- och välfärdspolitik 7,5 hp samt Grundläggande psykologi för socionomer 7,5 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Kursen examineras i form av en individuell skriftlig tentamen, en skriftlig fältstudieuppgift i grupp och seminarier. Dessutom ingår en skriftlig individuell terminsreflektion som även diskuteras muntligt vid ett seminarium.
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell skriftlig tentamen | 4,5 hp | U/G/VG |
Fältstudieuppgift | 1 hp | U/G |
Seminarier | 1,5 hp | U/G |
Terminsreflektion | 0,5 hp | U/G |
Kurslitteratur
Al-Baldawi, R. (2014). Migration och anpassning: den okända resan. Studentlitteratur.
Boverket (2023). Boendesegregationens utveckling och mekanismer. www.boverket.se/sv/om-boverket/publicerat-av-boverket/publikationer/2023/boendesegregationens-utveckling-och-mekanismer/
Borell, K. 2012. Islamofobiska fördomar och hatbrott: En kunskapsöversikt. Nämnden för Statligt Stöd till Trossamfund.
Borell, K. (2008). Terrorism and Everyday Life in Beirut 2005: Mental Reconstructions, Precautions and Normalization. Acta Sociologica, 51(1), 55–70. doi.org/10.1177/0001699307086818
Bryman, A. (2018). Samhällsvetenskapliga metoder. (Upplaga 3). Liber.
Delegationen mot segregation (DELMOS). (2022). Socioekonomisk segregation och hedersrelaterat våld och förtryck.
Faist, T., Fauser, M., & Reisenauer, E. (2014). Transnationell migration. Studentlitteratur.
Koser, K. (2007). International Migration: A very short introduction. University Press.
Ytterligare vetenskapliga artiklar samt aktuell lagstiftning tillkommer.
Senaste upplagan av kurslitteraturen ska användas.