KURSPLAN
Normalitet, marginalisering och delaktighet, 15 högskolepoäng
Normalcy, Marginalization and Participation, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2012
Kurskod: | HNMK10 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2010-11-08 |
Reviderad av: | 2011-09-26 |
Gäller fr.o.m.: | 2011-11-07 |
Version: | 2 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | FH1
|
Fördjupning: | G1F
|
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra översiktligt för den nordiska välfärdsmodellen
- redogöra översiktligt för lagstiftningens intentioner och styrning av välfärdsområden inkl. socialförsäkringssystemet
- redogöra för habilitering/rehabilitering ur ett samhällsperspektiv
- redogöra för och värdera begreppen habilitering/rehabilitering, funktionshinder, normalitet, marginalisering och delaktighet
- redogöra för och exemplifiera samhällsvetenskapliga perspektiv och begrepp
- identifiera och beskriva miljömässiga och kulturella faktorer och deras påverkan på upplevelser av funktionshinder
- kunna identifiera olika utsatta gruppers livsvillkor i samhället samt redogöra för de åtgärder som kan erbjudas
- redogöra för grunden för socialpsykologiska - och kommunikationsteorier tillämpliga i det arbetsterapeutiska fältet.
Färdighet och förmåga
- illustrera gruppers livsvillkor i samhället och möjligheter till stöd och insatser
- tillämpa teorier för grupprocesser och kommunikation.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över de egna värderingarnas betydelse i habiliterings- och rehabiliteringsarbete.
Innehåll
Delkurs 1: Rehabilitering och välfärdspolitik, 6 hp
– den nordiska välfärdsmodellen
– grundläggande lagstiftning; social lagstiftning, hälso-sjukvårdslagstiftning, sekretesslagstiftning
– socialförsäkringssystemet
– funktionshinder - vård och omsorg, stöd, service, bidrag och försörjning, med grund i svensk lagstiftning
– habiliteringens/rehabiliteringens ideologi, organisation, ansvarsfördelning och samverkan
Delkurs 2: Socialpsykologi, 3 hp
– normer, grupper, processer
– kommunikationsteorier
Delkurs 3: Olika gruppers livsvillkor, 6 hp
– samhällsvetenskapliga teoretiska perspektiv och begrepp
– normalitet, marginalisering och delaktighet
– genus och etnicitet som påverkansfaktorer för människors livsvillkor
– faktorer som kan påverka upplevelser av funktionshinder
– utsatta gruppers livsvillkor
– utanförskap i relation till aktivitet
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier, workshops, grupparbeten och fältstudier.
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs följande genomgångna kurser; Arbetsterapi, introduktion, 7,5 hp samt Aktivitet och hälsa, 7,5 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Delkurs Socialpsykologi examineras i form av en skriftlig individuell hemtentamen.
Delkurs Rehabilitering och välfärdspolitik examineras i form av en parvis genomförd skriftlig uppgift.
Delkurs Olika gruppers livsvillkor examineras i form av en skriftlig och muntligt redovisad gruppuppgift med utgångspunkt fältstudier samt en individuell skriftlig uppgift med anknytning till gruppuppgiften.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Socialpsykologi | 3 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Rehabilitering och välfärdspolitik | 6 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Olika gruppers livsvillkor | 6 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Kurslitteratur
Abrahamsson, P. (2002). Quo Vadis the future of the Nordic welfare model. Nordic Journal of social Work, October, 6-13.
Brusén, P., & Printz, A. (Red). (2006). Handikappolitiken i praktiken. Om den nationella handlingsplanen. Stockholm: Gothia.
Folksam. (2009). Vår trygghet. Våra sociala rättigheter. Stockholm: Folksam.
Korp, P. (2009). Sociologi: hälsans sociala villkor. I I. Andersson & G. Ejlertsson (Red.), Folkhälsa som tvärvetenskap: möten mellan ämnen, (s.113-134). Lund: Studentlitteratur.
Lindqvist, R., & Hetzler, A. (Red). (2004). Rehabilitering och välfärdspolitik. Lund: Studentlitteratur.
Nilsson, B. (2005). Samspel i grupp. Lund: Studentlitteratur.
Nilsson, B., & Waldemarsson, A-K. (2007). Kommunikation. Samspel mellan människor. Lund: Studentlitteratur.
O´Dell, T. (2002). Etnicitet i spänningsfältet mellan kultur och biologi. I F. Magnusson. (Red.), Etniska relationer i vård och omsorg (s.17-60). Lund: Studentlitteratur.
Palme, J. (2006). Why the Scandinavian experience is relevant for the reform of ESM. Opublicerat manus.
Smirthwaite, G. (2007). (O)jämställdhet i hälsa och vård – en genusmedicinsk kunskapsöversikt. Stockholm: Sveriges kommuner och landsting. [Hämtad 2011-10-03]. http:brs.skl.se/publikationer
SOU 2005:56. Det blågula glashuset – strukturell diskriminering i Sverige. Betänkande från utredningen om strukturell diskriminering på grund av etnisk eller religiös tillhörighet. Stockholm: Fritzes. [Hämtad 2011-10-03]. www.regeringen.se
Vahlne-Westerhäll, L., Bergroth, A., & Ekholm, J. (2009). Rehabiliteringsvetenskap. Rehabilitering till arbetslivet i ett flerdisciplinärt perspektiv.// Lund: Studentlitteratur.
Valbar fördjupningslitteratur samt vetenskapliga artiklar och aktuella departementsskrivningar tillkommer.
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.
Diarienummer
HHJ dnr 289/2011 (122)ad1
Avdelningen för beteendevetenskap och socialt arbete