KURSPLAN
Omvårdnad III, 15 högskolepoäng
Nursing Science III, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2012
Kurskod: | HO3B17 |
Fastställd av: | Avdelningschef 2011-05-18 |
Reviderad av: | 2011-09-26 |
Gäller fr.o.m.: | 2011-11-01 |
Version: | 3 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | OM1
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Omvårdnad |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för omvårdnadsprocessen och hur den tillämpas inom omvårdnad utifrån individens grundläggande behov och resonera kring omvårdnadsdiagnostik
- redogöra för centrala begrepp inom omvårdnad
- redogöra för normativa etiska teorier och modeller för att hantera etiska problem i mötet med vårdtagare och närstående
- förklara hur lagar och författningar reglerar omvårdnaden.
Färdighet och förmåga
- identifiera och bedöma vårdtagarens resurser och behov av omvårdnad utifrån ett holistiskt perspektiv samt föreslå, planera, utföra och följa upp omvårdnadshandlingar i syfte att uppnå hälsa
- föra omvårdnadsjournal utifrån vedertagna dokumentationsmodeller
- kommunicera och samspela med vårdtagare, närstående och medarbetare
- arbeta utifrån hygieniska principer och tillämpa säkerhetsföreskrifter
- tillämpa etiska beslutsmodeller
- integrera ett mångfalds- och kulturperspektiv i omvårdnad
- tillämpa reflektionsprocessen i olika omvårdnadssituationer
- under handledning hantera läkemedel enligt gällande författningar
- tillämpa lagar och författningar i omvårdnad.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa ett etiskt professionellt förhållningssätt i omvårdnad
- visa ett reflekterande förhållningssätt i omvårdnad.
Innehåll
- omvårdnadsprocessen och omvårdnadsdiagnoser
- reflektionsprocessens tillämpning
- lagar och författningar relevanta till kursens innehåll
- etiska teorier och beslutsmodeller
- omvårdnad utifrån individens grundläggande behov
- centrala begrepp inom omvårdnad
- principer, metoder och tekniker i omvårdnad
- läkemedelshantering
- omvårdnadsdokumentation
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av studiegruppsarbete, föreläsningar, seminarier, tillämpning i laborativ miljö och som verksamhetsförlagda studier.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs avslutade kurser om 30 hp, inklusive Omvårdnad I, 7,5 hp samt genomgången kurs Omvårdnad II (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av en individuell skriftlig tentamen och två individuella uppgifter samt en gruppuppgift som redovisas vid seminarier. Som underlag för examinationen ingår även handledarens bedömning av studenten i verksamhetsförlagda studier.
Kursen examineras av universitetsadjunkt.
Betyget översätts till ECTS betygsskala (A, B, C, D, E, Fx eller F).
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 15 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Övrigt
Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid seminarier och lägst 175 timmar på verksamhetsförlagd studieplats.
Avbrytande av verksamhetsförlagd utbildning
Hälsohögskolan får avbryta en students medverkan i verksamhetsförlagd utbildning (VFU) under pågående kurs om student i VFU visat grov oskicklighet när han/hon tillämpat sina färdigheter på människor. En student vars VFU har avbrutits p.g.a. grov oskicklighet får inte delta i kursen på nytt innan kursansvarig eller examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som behövs. I samband med beslut om avbrytande ska i beslutet anges på vilka grunder avbrottet är baserat. Efter beslutet ska även en individuell plan fastställas för studenten i vilken ska framgå vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan räkna med, hur kontrollen ska gå till, när den första kontrollen ska äga rum och när ev. nya kontroller får äga rum.
Kurslitteratur
Almås, H. (Red.). (2002). Klinisk omvårdnad 1. Stockholm: Liber AB.
Almås, H. (Red.). (2002). Klinisk omvårdnad 2. Stockholm: Liber AB.
Björkman, E., & Karlsson, K. (2008). Medicinsk teknik för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur.
Eide, H., & Eide, T. (2007). Omvårdnadsorienterad kommunikation- Relationsetik, samarbete och konfliktlösning. Lund: Studentlitteratur.
Jahren Kristoffersen, N. (Red.). (2005). Grundläggande Omvårdnad del 1. Stockholm: Liber AB.
Jahren Kristoffersen, N. (Red.). (2006). Grundläggande Omvårdnad del 2. Stockholm: LiberAB.
Jahren Kristoffersen, N. (Red.). (2005). Grundläggande Omvårdnad del 3. Stockholm: Liber AB.
Jahren Kristoffersen, N. (Red.). (2006). Grundläggande Omvårdnad del 4. Stockholm: Liber AB.
Jasper, M. (2003). Beginning reflective practice. Cheltenham: Nelson Thornes.
Läkemedelshantering- Instruktioner 2008 ÖLL. www.orebroll.se [2010-03-08]
Socialstyrelsen. (2005). Kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska. Stockholm: Socialstyrelsen, artikelnr: 2005-105-1.
Stryhn, H. (2007). Etik och omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
Tillkommer lagar och författningar.
Tillkommer vetenskapliga artiklar.
Diarienummer
HHJ Dnr 581/2007 ad 6
Avdelningen för omvårdnad