KURSPLAN
Oral hälsa, verksamhetsförlagd utbildning III, 7,5 högskolepoäng
Oral Health, Clinical Placement III, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: HO3N11
Fastställd av: Utbildningsrådet 2011-03-29
Reviderad av: Avdelningschef 2017-03-14
Gäller fr.o.m.: 2017-04-03
Version: 7
Diarienummer:2017/0112-313 Avdelning för omvårdnad
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Medicinska området
Ämnesgrupp: OD1
Fördjupning: G2F
Huvudområde: Oral hälsovetenskap

Lärandemål

Studenten skall efter genomgången kurs inom områdena:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

- oral radiologi
- individuell vårdplanering
- preventiva, behandlande och kurativa åtgärder
- analys av insatta åtgärder
- specialinstrument

Undervisningsformer

Föreläsningar, seminarier och klinisk tillämpning.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutade kurser i huvudämnet oral hälsa om 60 hp samt Oral hälsa, verksamhetsförlagd utbildning II, 7,5 hp eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Kursen examineras genom två individuella skriftliga rapporter och muntliga framställningar av dels ett patientfall och dels ett från den kliniska tillämpningen.

Examinator

Examinator är adjunkt.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination7,5 hpA/B/C/D/E/FX/F

Övrigt

Närvarobestämmelser

Obligatorisk närvaro om minst 80 timmar vid studentklinik inkl laborationer och seminarier.

Tillfälligt avbrytande av verksamhetsförlagda studier
Hälsohögskolan får avbryta en students medverkan i verksamhetsförlagd utbildning eller annan praktisk verksamhet under pågående kurs om en student visar grov olämplighet/
oskicklighet när han/hon tillämpat sina färdigheter på människor. En student vars verksamhetsförlagda utbildning eller annan praktisk verksamhet har avbrutits på grund av grov olämplighet/oskicklighet får inte delta i kursen på nytt innan kursansvarig eller examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som behövs. I samband med beslut om avbrytande ska i beslutet anges på vilka grunder avbrottet är baserat. Efter beslutet ska även en individuell plan fastställas för studenten i vilken ska framgå vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan räkna med, hur kontrollen ska gå till, när den första kontrollen ska äga rum och när eventuella nya kontroller får äga rum.

Kurslitteratur

Axell, T. (2016). Munslemhinnan vid hälsa och sjukdom: Klinisk diagnostik och behandling. Stockholm: Förlagshuset Gothia

Darby, M.L., & Walsh, M.M. (2014). Dental hygiene. Theory and practice. St. Louis: Saunders Elsevier

Gröndahl, H-G. (Red.). (2008). Oral Radiologi. Stockholm: Förlagshuset Gothia

Fejerskov, O., Nyvad, B., & Kidd, E. (2015). Dental Caries. The Disease and its Clinical Management. Chichester: Wiley-Blackwell.

Koch, G., & Poulsen S. (2015). Pediatric Dentistry: a clinical approach. Köpenhamn: Munksgaard

Lindhe, J., Karring, T., & Lang, N.P. (2015). Clinical Periodontology and Implant Dentistry. Köpenhamn: Munksgaard
alt.
Nield-Gehrig, J., & Wilmann, D E. (2016). Foundations of Periodontics for the Dental Hygienist. Philadelphia: Wolters Kluwer.

Tillkommer vetenskapliga artiklar.