KURSPLAN
Organisering och ledning i socialt arbete, 7,5 högskolepoäng
Management in Social Work, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: | HOAN14 |
Fastställd av: | Avdelningschef 2014-10-01 |
Reviderad av: | Avdelningschef 2019-01-18 |
Gäller fr.o.m.: | 2019-01-21 |
Version: | 4 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området
|
Ämnesgrupp: | SS2
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Socialt arbete |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom följande områden, kunna:
Kunskap och förståelse
- kritiskt granska och analysera olika teorier och begrepp av betydelse för ledarskap och organisering inom socialt arbete
- redogöra för och diskutera entreprenörskap och lärande organisationers betydelse för verksamhetsutveckling
- ingående redogöra för rådande arbetsrätts- och arbetsmiljölagstiftning och tydliggöra dess betydelse för individ och organisation.
Färdighet och förmåga
- formulera olika sätt att leda och organisera socialt arbete med fokus på ledarens roll genom att tillämpa teorier, modeller och begrepp
- analysera hur olika typer av ledning och organisering av socialt arbete möjliggör lärande och personlig utveckling för medarbetare.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över eget behov av kunskap och kompetensutveckling med utgångspunkt i en lärande organisation
- på ett fördjupat sätt reflektera över egen personlig och professionell utveckling i relation till socionomyrket och till kunskaper om och erfarenheter av det sociala arbetets praktik.
Innehåll
Kursen behandlar:
- arbetsmotivationsteorier
- arbetspsykologiska begrepp
- ledarskapsteorier
- chefs- och arbetsledarroller
- klassiska och moderna organisationsteorier
- offentliga organisationers särdrag
- människobehandlande organisationer
- terminsreflektion
- arbetsmiljörätt och arbetsrätt
- organisering och ledning relaterat till verksamhet inom socialt arbete
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier, praktiska övningar individuellt eller i grupp, handledning, gruppdiskussioner och fältstudier. .
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade kurser Socialt arbete, profession och kunskapsområde 15 hp, Socialt arbete, social- och välfärdspolitik 7,5 hp, Vetenskaplig grundkurs 7,5 hp, Psykologiska perspektiv i socialt arbete 15 hp, Samhällsvetenskapliga perspektiv i socialt arbete15 hp, Civilrätt 7,5 hp, Förvaltningsrätt 7,5 hp, Socialrätt 7,5 hp och Socialt arbete, utredning, handläggning och dokumentation, 7,5 hp samt genomgångna kurser Socialt förändringsarbete på grupp- och samhällsnivå 7,5 hp, Socialt förändringsarbete med individ och nätverk 15 hp, Socialt arbete, verksamhetsförlagda studier I 7,5 hp, Samtal i socialt arbete 7,5 hp och Socialt arbete, verksamhetsförlagda studier II 15 hp (eller motsvarande)..
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Kursen examineras i form av en individuell muntlig examination vid seminarium samt en individuell skriftlig inlämningsuppgift som följs upp via opponentskap vid seminarium. Dessutom ingår granskning av annan students arbete. Därutöver ingår en skriftlig individuell terminsreflektion som även diskuteras vid ett seminarium
Kursen examineras av lektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 7,5 hp | U/G/VG |
Kurslitteratur
Andersson, A., Edström, Ö., & Zanderin, L. (2013). Arbetsrätt. Malmö: Liber.
Bolman, L.G., & Deal, T.E. (2014). Nya perspektiv på organization och ledarskap. Lund: Studentlitteratur.
Morén, S., Blom, B., Lundgren, M., & Perlinski, M. (2010). Specialisering eller integration? En studie av socialarbetarens syn på arbetsvillkor och insatser i tre organisationsformer. Socialvetenskaplig tidskrift, 17(2), 189-208.
Thylefors, I. (2016). Ledarskap i Human Service organisationer. Stockholm: Natur och Kultur.
Wolvén, L-E. (2000). Att utveckla mänskliga resurser i organisationer. Lund: Studentlitteratur.
Vetenskapliga artiklar tillkommer.
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.
Referenslitteratur
van de Ven, A.H. & Poole, S.M. (1995) Explaining Development and Change in organizations. I The Academy of Management Review 20 (3), ss. 510-540.
Weick, K.E. & Quinn, R.E. (1999) Organizational Change and Development. I Annual Review of Psychology 50, ss. 361-386.
Wolmesjö, M. (2008). Ledarskapets autonomi - om chefers dilemman och handlingsutrymme. I Jonnergård, K., Funck, E. K., & Wolmesjö, M. (red.) När den professionella autonomin blir ett problem. Växjö University Press, ss. 141-161. http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:203679/FULLTEXT01.pdf