KURSPLAN
Organisering och ledning i socialt arbete, 7,5 högskolepoäng
Management in Social Work, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: HOAN14
Fastställd av: Avdelningschef 2014-10-01
Reviderad av: Avdelningschef 2019-01-18
Gäller fr.o.m.: 2019-01-21
Version: 4
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: SS2
Fördjupning: G2F
Huvudområde: Socialt arbete

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom följande områden, kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

Kursen behandlar:
- arbetsmotivationsteorier
- arbetspsykologiska begrepp
- ledarskapsteorier
- chefs- och arbetsledarroller
- klassiska och moderna organisationsteorier
- offentliga organisationers särdrag
- människobehandlande organisationer
- terminsreflektion
- arbetsmiljörätt och arbetsrätt
- organisering och ledning relaterat till verksamhet inom socialt arbete

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier, praktiska övningar individuellt eller i grupp, handledning, gruppdiskussioner och fältstudier. .

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutade kurser Socialt arbete, profession och kunskapsområde 15 hp, Socialt arbete, social- och välfärdspolitik 7,5 hp, Vetenskaplig grundkurs 7,5 hp, Psykologiska perspektiv i socialt arbete 15 hp, Samhällsvetenskapliga perspektiv i socialt arbete15 hp, Civilrätt 7,5 hp, Förvaltningsrätt 7,5 hp, Socialrätt 7,5 hp och Socialt arbete, utredning, handläggning och dokumentation, 7,5 hp samt genomgångna kurser Socialt förändringsarbete på grupp- och samhällsnivå 7,5 hp, Socialt förändringsarbete med individ och nätverk 15 hp, Socialt arbete, verksamhetsförlagda studier I 7,5 hp, Samtal i socialt arbete 7,5 hp och Socialt arbete, verksamhetsförlagda studier II 15 hp (eller motsvarande)..

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Kursen examineras i form av en individuell muntlig examination vid seminarium samt en individuell skriftlig inlämningsuppgift som följs upp via opponentskap vid seminarium. Dessutom ingår granskning av annan students arbete. Därutöver ingår en skriftlig individuell terminsreflektion som även diskuteras vid ett seminarium
Kursen examineras av lektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination7,5 hpU/G/VG

Kurslitteratur

Andersson, A., Edström, Ö., & Zanderin, L. (2013). Arbetsrätt. Malmö: Liber.
Bolman, L.G., & Deal, T.E. (2014). Nya perspektiv på organization och ledarskap. Lund: Studentlitteratur.
Morén, S., Blom, B., Lundgren, M., & Perlinski, M. (2010). Specialisering eller integration? En studie av socialarbetarens syn på arbetsvillkor och insatser i tre organisationsformer. Socialvetenskaplig tidskrift, 17(2), 189-208.
Thylefors, I. (2016). Ledarskap i Human Service organisationer. Stockholm: Natur och Kultur.
Wolvén, L-E. (2000). Att utveckla mänskliga resurser i organisationer. Lund: Studentlitteratur.

Vetenskapliga artiklar tillkommer.
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.

Referenslitteratur
van de Ven, A.H. & Poole, S.M. (1995) Explaining Development and Change in organizations. I The Academy of Management Review 20 (3), ss. 510-540.

Weick, K.E. & Quinn, R.E. (1999) Organizational Change and Development. I Annual Review of Psychology 50, ss. 361-386.

Wolmesjö, M. (2008). Ledarskapets autonomi - om chefers dilemman och handlingsutrymme. I Jonnergård, K., Funck, E. K., & Wolmesjö, M. (red.) När den professionella autonomin blir ett problem. Växjö University Press, ss. 141-161. http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:203679/FULLTEXT01.pdf