KURSPLAN
Omvårdnad inriktning klinisk fysiologi, 15 högskolepoäng
Nursing in Clinical Physiology, 15 credits
Kursplan för studenter höst 2025
Kurskod: | HOFN14 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2023-10-31 |
Reviderad av: | Avdelningschef 2024-09-12 |
Gäller fr.o.m.: | 2024-09-30 |
Version: | 3 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Medicinska området
|
Ämnesgrupp: | BL1
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Biomedicinsk laboratorievetenskap |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för etiska principer i mötet med vårdtagare och närstående
- redogöra för reflektionsprocesser
- redogöra för vårdkedjan i utredning och diagnostik av patienter.
Färdighet och förmåga
- tillämpa kommunikativa färdigheter och ett reflekterande förhållningssätt i mötet med vårdtagare och närstående samt med andra professioner
- under handledning hantera och dokumentera läkemedel enligt gällande författningar
- självständigt utföra läkemedelsberäkning inom omvårdnad kopplat till klinisk fysiologi
- tillämpa hygienprinciper, säkerhetsföreskrifter, lagar och författningar inom omvårdnad kopplat till klinisk fysiologi
- tillämpa grundläggande praktisk omvårdnad av patienter i kliniskt fysiologiska sammanhang
- utföra vanligt förekommande medicintekniska moment i omvårdnaden av patienter
- identifiera och åtgärda basala omvårdnadsbehov i kliniskt fysiologiska sammanhang
- tillämpa sitt kunnande för att hantera olika situationer.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över möten mellan olika personalkategorier inom vården samt relatera detta till den egna professionen
- uppvisa ett professionellt förhållningssätt mot såväl patienter och närstående som vårdpersonal
- reflektera över sociokulturella aspekter och etiska frågeställningar kopplat till omvårdnad inom klinisk fysiologi
- identifiera sitt behov av ytterligare kompetens inom omvårdnad kopplat till klinisk fysiologi
Innehåll
- interprofessionellt samarbete och kommunikation
- omvårdnad inom kliniskt fysiologiska sammanhang
- kliniska övningar och simuleringar
- etiska dilemman och fallstudier inom omvårdnad med inriktning klinisk fysiologi
- patientsäkerhet
- läkemedelshantering och läkemedelsdokumentation
- modeller för reflektionsprocesser
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, demonstrationer, workshops, seminarium och verksamhetsförlagd utbildning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt genomgångna kurser om 60 hp inom Biomedicinska analytikerprogrammet, inriktning klinisk fysiologi, 180 hp, varav avslutade kurser om 30 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av individuella skriftliga tentamina, praktisk tillämpning och seminarier. Som underlag för examinationen ingår även bedömning i verksamhetsförlagd utbildning.
Kursen examineras av universitetsadjunkt.
Vid tentamen tillämpas inte FX.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell skriftlig tentamen | 5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Individuell skriftlig tentamen i läkemedelshantering och läkemedelsdokumentation | 1 hp | U/G |
Praktisk tillämpning | 3,5 hp | U/G |
Reflektionsseminarium | 1,5 hp | U/G |
Etikseminarium | 1 hp | U/G |
Verksamhetsförlagd utbildning | 3 hp | U/G |
Övrigt
Tillfälligt avbrytande av verksamhetsförlagd utbildning
Hälsohögskolan får avbryta en students medverkan i verksamhetsförlagd utbildning eller annan praktisk verksamhet under pågående kurs om en student visar grov olämplighet/oskicklighet när hen tillämpat sina färdigheter på människor. En student vars verksamhetsförlagda utbildning eller annan praktisk verksamhet har avbrutits på grund av grov olämplighet/oskicklighet får inte delta i kursen på nytt innan kursansvarig eller examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som behövs. I samband med beslut om avbrytande ska i beslutet anges på vilka grunder avbrottet är baserat. Efter beslutet ska även en individuell plan fastställas för studenten i vilken ska framgå vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan räkna med, hur kontrollen ska gå till, när den första kontrollen ska äga rum och när eventuella nya kontroller får äga rum.
Begräsningar av antalet tillfällen för verksamhetsförlagd utbildning
Avbrott på VFU eller annan klinisk/praktisk verksamhet på grund av grov oskicklighet räknas som ett underkänt tillfälle. Student som bedöms underkänd på tre VFU placeringar i samma kurs måste avbryta sina studier i den aktuella utbildningen. En student som blivit underkänd tre gånger på VFU ska erbjudas samtal med studievägledare.
Kurslitteratur
Arlebrink, J. (2013). Grundläggande vårdetik - teori och praktik. Studentlitteratur.
Boman, L., & Wikström, C. (2019). Medicinsk teknik - Teori, planering och genomförande. Studentlitteratur.
Ekwall, A., & Jansson, A. M. (2022). Omvårdnad & medicin. Studentlitteratur.
Hagren, B. (2016). Läkemedelsräkning med interaktiva övningsuppgifter. Studentlitteratur.
Kumlien, C., & Rydstedt, J. (2022). Omvårdnad & Kirurgi. Studentlitteratur.
Tillkommer vetenskapliga artiklar.
Senaste upplagan av kurslitteraturen skall användas.