KURSPLAN
Oral hälsa, introduktion, 7,5 högskolepoäng
Oral Health, introduction, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2024
Kurskod: | HOIG17 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2017-02-28 |
Reviderad av: | Utbildningschef 2021-06-22 |
Gäller fr.o.m.: | 2021-08-30 |
Version: | 3 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Medicinska området
|
Ämnesgrupp: | TO1
|
Fördjupning: | G1N
|
Huvudområde: | Oral hälsovetenskap |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten inom områdena nedan, kunna;
Kunskap och förståelse
- förklara innebörden av huvudämnet oral hälsa
- översiktligt redogöra för olika teorier om hälsa och ohälsa
- definiera begreppen prevention och promotion
- översiktligt beskriva tandhygienistprofessionen och dess yrkesroll ur ett historiskt, nationellt och internationellt perspektiv
- översiktligt redogöra för de lagar som styr tandhygienistprofessionen
- beskriva och förklara huvudets och halsens topografiska anatomi
- förklara hur tandutveckling sker
- redogöra för de olika tändernas karakteristika.
Färdighet och förmåga
- genomföra individuella förbättringsarbeten.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera kring etiska regler i relation till tandhygienistprofessionen
- reflektera över människosyn ur olika perspektiv och dess konsekvenser för yrkesutövande inom oral hälsa
- reflektera kring hållbar utveckling i relation till tandhygienistprofessionen.
Innehåll
- grundläggande begrepp inom oral hälsa
- människosyn och grundläggande värderingar i vården
- teorier och uppfattningar om hälsa och ohälsa
- begreppen prevention och promotion
- tandhygienistprofessionen
- lagar och yrkesetiska regler
- tandutveckling
- tandanatomi
- huvudets och halsens anatomi
- förbättringskunskap
- hållbar utveckling (introduktion)
- globala mål 2030
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, coaching och diskussioner i grupp, laborationer och studiebesök.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2. Eller: Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av individuell skriftlig tentamen samt skriftlig och muntlig redovisning av förbättringsarbete. Därutöver sker examination i form av seminarier.
Examinator
Kursen examineras av universitetsadjunkt.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Skriftlig tentamen | 4 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Förbättringsarbete | 1 hp | U/G |
Seminarier | 2,5 hp | U/G |
Övrigt
Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid gruppdiskussioner.
Kurslitteratur
Bowen, D., & Pieren, J. (2020). Darby and Walsh dental hygiene. Theory and practice. Elsevier.
Fehrenbach, M., & Herring, SW. (2017). Illustrated anatomy of the head and neck. Elsevier Saunders.
Fehrenbach, M., Popowics. T., & Bath-Balogh. M. (2016). Illustrated Dental Embryology, Histology, and Anatomy. Elsevier Saunders.
Helgesson, G., & Kvist, T. (2015). Tandvårdens etik. Förlagshuset Gothia.
Holm U. (2009). Det räcker inte att vara snäll: Om empati och professionellt bemötande inom människovårdande yrke. Natur & kultur.
Sjögren, K., & Virdeborn, C. (2020). Kommunikation i en hälsofrämjande tandvård. Förlagshuset Gothia.
Tillkommer vetenskapliga artiklar.
Senaste upplaga av kurslitteratur ska användas.